måndag 12 augusti 2013

Från sjukbädden

Nu är han i och för sig rätt pigg, men det ligger ändå näsdukar utspridda i hela sovrummet och därför är min säng numera en sjukbädd. Olle är förkyld och hemma från jobbet idag, hans kollegor har varit sjuka i omgångar och nu var det hans tur. Han är ganska glad och nöjd dock, för han ska se Giffarna spela om en dryg timme. Det vill säga om de kan spela. Vi pratade precis med Olles föräldrar och de säger att det fortfarande regnar som tusan i Sverige. Jag fick höra av mina farföräldrar igår att det var illa i Söderhamn och sedan har vi läst tidningarna så att vi håller oss hyfsat uppdaterade. Man blir ju alldeles nervös! Det är tur att Bertil ska komma hit till Skottland och hälsa på, här har vi inga sådana dumheter! 

Till skillnad från Olle så har jag varit och jobbat idag, jag hade morgonpasset på Age med Lisa och Julie. Vi gjorde en transfer idag (nya grejer in, gamla ut) och har således burit ton med kartonger och påsar upp och ner för trappor och fram och tillbaka i butiken. Det är som en liten hinderbana, jag var alldeles svettig innan det var klart! 

Här hittar ni mig om dagarna! Jag brukar tycka att det kan bli långtråkigt att
stå i kassan ibland, men idag var jag jätteglad att få stå här och ta det lugnt
efter att ha burit alla grejer.





Vi återhämtade oss mellan kunderna med mina melting moments. Olle och jag spenderade hela gårdagen i köket (nästan i alla fall) och lagade mat och bakade. Melting moments är lite shortbread-liknande brittiska småkakor och jag har aldrig gjort dem förut, så jag var jättenervös när Lisa och Julie skulle testa. Jag andades ut när jag såg Julies leende, det var ren lycka! De älskade dem och Lisa ville till och med ha receptet!

Jag måste skaffa mig en större plåt, eller tålamod att köra två omgångar!

Jag toppade några med vaniljsås och gubbar.

Jag bakade Harry Potters favoritdessert också, en sirapstårta som jag toppade med grädde och färska jordgubbar, och sist men inte minst så gjorde jag slut på våra blåbär som legat och skräpat i frysen.

Treacle tart in the making...

...och så den färdiga produkten!


Jag hade inte nog med blåbär att fylla hela formen och inte heller någon
liten bra form, så jag byggde mig en pajmur av deg!


Vad lagade vi för mat igår då? Jo, vi körde på storkok och har nu kylen och frysen full med matlådor, så vad vi ska göra nu om kvällarna när vi inte behöver laga mat vet jag inte...

Innan man ska laga en massa mat måste man ha energi, speciellt om man är
sjuk. Vi käkade stekt ägg och surkål på macka igår morse. I morse blev det
andra bullar dock, någon typ av wrap-morgonsushi. 


Medan vi lagade mat igår åt vi pannkisar för att hålla energin uppe. Med
lingonsylt från Gnarp, mums!

Det vi lagade var köttgryta och kycklingcurry. Vi hade
en massiv kastrull med köttgryta på spisen, och hela
lägenheten luktade otroligt gott! Jag kunde inte hålla
mig och så fort grytan var klar skopade jag upp en skål
och åt med mina senaps- och rosmarindumplings och
gräddfil.


Idag blev det kycklingcurry framför Giffarnas 1-0 match mot Örebro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar