söndag 10 juni 2012

Utflykt i Paleokastritsa

På fredagen blev det tidig morgon då vi hoppade på bussen mot Paleokastritsa, redo för nya äventyr! Vi träffade ett äldre par från Falun på bussen, och när vi väl kom fram delade vi taxibåt med dem och Kapten George som tog oss ut i alla vackra grottor, bland annat St Nicholas Cave med blått vatten, och The Blue Eye. Han visade oss även Port Alipa där ett av bergen fungerat som NATO-bas tills 12 år tillbaka då alla bomber och grejer forslades bort. Fortfarande får ingen gå in dit dock...







Blue Eye Cave.








NATO-grottan.








Efter den turen besökte vi Corfu akvarium där vi hittade en massa fina fiskar, konstiga fiskar och helt galna djur. Vi fick leta ålar begravda i sanden, och sen, SEN – höll Emma i en orm! En stor pyton. Jag stod flera meter bort och tog foton med skakiga händer, och sen, SEN – klappade JAG den! Helt sjukt (till saken hör att jag är livrädd för ormar, giftiga eller ej)! Jag tvättade händer flera gånger sedan, och handspritade allt jag kommit i kontakt med med ormhänder. Ringde Olle och berättade om mina bravader. Han trodde inte på mig, men jag har ju Emma som vittne.


Bläckfisken.





Babyshark!










Humrar - hade dem i tankar på de lokala restaurangerna också!




Muräna.






Den har jag klappat!








Efter den pärsen lugnade vi ner oss med en tripp till det lokala klostret där vi hälsade på munkar, påfåglar och kycklingar i trädgårdarna. Innan vi fick gå in i huvudbyggnaden var vi dock tvungna att ta på oss kjolar som räckte ner över knäna. Våra shorts var inte riktigt acceptabla...

När vi väl var inne välkomnades vi av härliga blommor och helt otroliga vyer! Har väl aldrig sett något liknande...

























Efter klostret utforskade vi områdena vi sett uppifrån med trampbåt i en timme. Gud vad svettigt det blev! Vi var helt slut när vi kom i hamn igen, så då blev det mat på en av hamnrestaurangerna där vi serverades av kanadensiska servitören Robert, som såg ut som en mördare ur en thriller från 70-talet, men var riktigt trevlig.








Jag åt Pastitsada med tupp och Emma åt lamm.



Utsikten från restaurangen.

Vi avslutade vår utflykt med en tripp i en glaskabin under vattnet på en båt och sedan inväntade vi bussen med Falu-paret på stranden och fascinerades av tyska turister. Väl hemma var vi helt slut, men vi hann med en promenad längs Sidari Strip och ett besök på fiskspa innan det blev kväller.


På väg till hamnen...


Oliver!



Undervattensbåttur bland fiskarna.



Hua vad det kittlades!



Förstörde våra nya finfötter med promenad hem längs stranden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar