onsdag 6 juli 2016

Mise en place

Som en före detta restaurang-arbetare, med en pappa som kock och med ett milt (eller vilt) kontrollbehov så vet jag vikten av att förbereda sig för en stor middag, speciellt om man vill impa på familjen. Efter midsommar var det stenhårt prepp hemma, med städning och matförberedelser (så. mycket. handling!) och stackars Olle fick bara skit av mig, hans stressade sambo, mest hela tiden. Det lönade sig dock, allting var supergott och gick bra, och jag tror att gästerna var nöjda. Mami och pappa fick äntligen en bra semester i Glasgow, utan Februari-väder, och resten av familjen som aldrig varit här förut tror jag hade en riktigt bra upplevelse. Olle är nu ännu mera kaxig över sina matlagnings-skills, när pappa och Eva har sagt att han är så duktig. Fjäskis!

Frukt är viktigt att ha...


...och dryck! Till och med frukostjuicen blev fancy, med överbliven must från IKEA sedan midsommar. Gott!

Jag inhandlade alla roliga grejer jag kunde hitta
 som inte finns i Sverige (eller i alla fall inte
 i Söderhamn), och allt kokosbaserat var en
speciell hit med systeryster Linda. Kokosflingor,
 kokosvatten, kokosmjölk, kokosmuffins,
kokoskaffe... Chai-te med kokosmjölk är
i och för sig väldigt gott, jag håller med!

Godis och öl, viktigt att inhandla!



Jag förberedde lite efterrätter och hade i frysen, bland annat
 jordgubbs- och blåbärsminipajer.


Allt gick inte åt dock, men Olles kollegor blir säkert lyckliga över att få lite rester, så länge han undviker att nämna av brownien har rödbetor i sig (för mycket grönsaker...).


Skafferiet var fullt, och kylen omöjlig att komma in i. Då vet man att man är förberedd!


Trots att Olle bakat eget bröd var degbollarna som Lowra lämnat på midsommar mest poppis. Kanske var det fyllningen? Eller att man kunde langa dem över bordet lätt...

Jag kan meddela att Olles bröd var minst lika goda!

Viktigaste förberedelsen var ändå Olles andra uppgift:
 *****Pulled Pork***** 
Så poppis var det att vi åt mackor med PP och ost två
 kvällar i rad. Tur vi gjorde mycket! Det uppskattades även
 att det var spicy - det blir lätt så när Olle tömmer allt han
 har och geggar ihop en paste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar