söndag 10 juli 2016

Janzings i Skottland I - Systermys i Glasgow

När jag lämnat barnen och skilts från både dem och mina föräldrar (snyft!) vid bussen (som vi hann till efter lite om och men med väckande av barn - speciellt grabbar - klockan 5) bar det av hemåt igen för mig. Precis som alltid när jag lämnar familjen satt jag på ett tåg ett tag och snyftade, trots att det bara var ca 2 veckor tills vi skulle ses igen. Tur att det regnade... 

Hemma låg Olle och väntade, fortfarande snusandes i sängen, men snart skulle han upp också. När han lämnat mig alldeles ensam i en tom lägenhet väntade sedan en morgon fylld av städning för mig, för jag skulle ta emot nya gäster samma dag! 

Myyyyycket städa blev det...

...och speciellt tidskrävande var tvätten!

Jag hann göra det rätt rent och fint innan syster och Daniel sedan ramlade in efter att ha checkat ut i stan. Vi blev inte kvar hemma länge dock, vi gav oss nämligen ut genast på en upptäckspromenad längs floden. Jag ville visa delar av Glasgow som många turister inte ser, men som vi tycker är mysiga!

Inte bästa vädret, men det regnade inte (speciellt mycket) i alla fall!


Daniel (som jobbar med kranar) var impad av den här bjässen.


Sötnötter (med Clyde Arch i bakgrunden)...

...och så jag!

Fotofavoriten för dagen: Tigern som vaktar floden när man kommer in till stan.


Väl framme i stan hade ett dimmigt lätt regn börjat falla på oss, så vi tog en tur genom St Enoch-gallerian och Primark innan vi hittade fram till Queen St där vi gjorde ett stopp för mat på Max's Pub.

Wraps till alla!

Efter maten utforskade vi Queen St och resten av staden lite mera. Linda hittade sin favoritbutik...



...vi besökte hertigen med finaste konhatten på 
Royal Exchange Square...


...efter det blev det riktigt skotskt, med säckpipemusik och whisky...


Efter att ha inhandlat whisky styrde vi kosan mot West End, med tunnelbanan som var öppen sin sista dag innan en månad av renovering började (så nu MÅSTE Olle gå fram och tillbaka till jobbet. Ja, eller ta buss/tåg). 


Väl i West End ville Daniel kolla in en cocktailbar han skymtat i en taxifärd mot vår lägenhet en kväll, nämligen Chequers. När vi kom fram hade solen kommit fram, så vi satt och mös på uteserveringen där vi mötte en gubbe som jag hade en lååååång konversation med. Han var en pensionerad forskare inom computer engineering, och hade jobbat både för Intel och så klart som forskare. Han hade till och med varit i Sverige och presenterat vetenskapliga studier! Vi pratade om universitetslivet och utsikterna efter det, och jag fick ännu mera grattis för min examen. Han var supermysig, och när han druckit upp sitt vin vandrade han vidare mot sin PhotoShop-kurs. Som (före detta) forskare måste man hålla sig på topp med sina skills, speciellt inom teknik och speciellt när man är en uttråkad pensionär sa han! Vilken stjärna...

Vi satt i soffan ute, men det fanns traktorsäten (till pappa!).

Linda drack Bailey's-kaffe, medan jag och Daniel testade varsin drink som bartendern svängde ihop, min med gin och Daniels med whisky så klart! Han hade ingen drinkmeny, så han frågade oss vad vi gillade och snattrade sedan på om olika versioner han kunde hitta på eller bad oss googla upp en favorit. Lite udda, men charmigt och det blev riktigt gott.


Solsemester i Skottland? Otippat...

Efter drinken vandrade vi runt lite planlöst och väntade på att Olle skulle dimpa ned så att vi alla kunde gå hem tillsammans, och Linda blev lite sugen på fika. Sagt och gjort, vi slog oss ned på Cup för en fika nära tunnelbanan. 

Cupcakes till alla, och te (i alla fall till Linda & mig).


För Daniel blev det mörk choklad.

Vi hann bara hem innan alla var hungriga igen, så jag ställde mig i köket och svängde ihop någon sorts restmiddag med det vi kunde hittade som vart över från besök-taberaset tidigare i veckan. Lite blandat och ostrukturerat kanske, men gott!


Linda hade guacamole-cravings, och jag hade precis fått mogna avokados. Match made in heaven!
Olle bidrog med en varm broccolidipp och lite bacon-crunch.


Grabbarna hade inte tid att hjälpa till mycket  i köket, de lekte ju med rävarna!
 Det visade sig att avokadokärnor var perfekta bollar. Tyvärr är rävar inte
 lika smarta som hundar, så när de hämtat dem och gått uppför backen så la
 de dem på marken... Där de så klart rullade ned igen, lämnandes en oförstående
 räv bakom sig! Bra material för en ganska lång, smått otydlig video (nedan).


Städat och dukat för fyra.




Jag tänkte bjuda på restpraliner som dessert, men vi nobbade det och drog ned
 på stan för bio istället!

Det blev en sen sittning på nya Independence Day-filmen, och jag var så trött att jag somnade lite i mitten. Dock är det ju början, och speciellt slutet, som är viktigast. Eller?


Stackars höjdrädda syster blev fast i glashissen med oss, och vi skulle högst upp också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar