onsdag 6 juli 2016

Ett flyg kommer lastat...

Förra tisdagen anlände äntligen familjen till Skottland, och jag var så klart plats på flygplatsen i Edinburgh för att välkomna dem (efter lite om och men med förseningar). Så härligt att se alla, och att få ha dem på min hemmaplan! 

Jag flippade igenom lite busslitteratur för att lugna ned mig,
 jag var så pumpad för att hämta familjen!

Linda & Daniel kom med ett stressigt Köpenhamns-bytt plan på förmiddagen, och satt på flygplatsen och väntade på Costa, medan jag satt på Starbucks i den andra änden. Vi hittade dock varandra till slut, precis innan resten av klanen vandrade ut genom tullen och vi alla blockerade alla in-och utgångar med ett massivt kramkalas!

Vem saknade vi i kramkalaset? Olle så klart, som var
 på jobbet och slavade.

Efter allt gos lastade vi sedan oss själva och all packning på en buss till Glasgow, där Olle väntade med brakmiddag i lägenheten. Det regnade hela vägen, men hann precis bli uppehåll tills vi gick av. Det var väl skit samma egentligen, för motorvägen är inte så intressant. Jag hade mest sett fram emot att äntligen få ge mig själv (och alla andra så klart!) en Millionaire Shortbread-bit (jag har alltid med mig sådana på bussen när jag hämtar Emmis, för hon älskar dem. Varför inte med alla?). Resan slutade inte när vi klev av bussen heller, mina stackars gäster måste efter en dag av tågfärd, flyg & buss sedan sätta sig i en taxi till diverse boenden. Jenni, Markus, Amelia & Hampe åkte med mig hem på en gång, och resten kom senare (alldeles lagom till maten) efter att ha checkat in på hotellen i stan.

Det blev fullt av väskor och barn i vår lägenhet helt plötsligt, men vi löste det rätt snabbt genom att slussa alla väskor in till Hampes lillrum och vagnarna in i diverse skrubbar. Barnen fick inte plats i garderoberna, så de fick vara i vardagsrummet där vi hade en överraskning åt minstingen. Bollhav! 

Något kul ska man väl ha på semester som liten bebis?

Perfekt utsikt från både soffan och matbordet för mamma också.

Nu är bollhavet nedpackat och kanske till och med uppsatt hemma i Söderhamn, för Amelia älskade det! Först var det otäckt med grodans ögon, men sedan spenderade hon det mesta av sin tid hos oss där nere i grodan med bollarna. Hon till och med åt där! Tur att allt var enkelt tvättbart (speciellt Amelia).

För de vuxna fanns inga bollhav, men ett bord där vi alla (knappt) fick plats i alla fall!

Vi erbjöd praliner (amaretto, pink champagne, cocoa beer & lemongrass caramel)
 och hasselnötschoklad till alla, men de var egentligen till pappsen som inte
 fick någon riktig födelsedagspresent. Jag vet, vi är onda barn!

Jag tror Mami uppskattade att jag kunnat hålla mig från att sluka alla druvor. Det var svårt...

Så snart jag kommit hem och ungarna orienterat sig började jag hjälpa Olle i köket, och strax därefter kom resten som sagt, så vi satte igång med maten. Resande gör ju ofta att man äter dåligt, så alla var riktigt hungriga. Inga problem, Olle hade lagat pulled pork till 100 pers minst!


Anledning nr 127 varför Olle är så poppis hos familjen Elg: BBQ-pulled pork med brie-ost.


Jag erbjöd snacks, i form av vattenmelon, poppadom-chips, morötter, gurka och olika dipper (varm rödbets- och fetadipp, vitlöksdipp...) etc medan vi alla otåligt väntade på att ugnen skulle gratinera klart änglamackorna, men det var omöjligt att fota. Ingen kunde hålla sig, jag själv inkluderad!

Är de klara snart?!

Fram med stolarna, let's eat!

Amelia satt snällt och lekte i sitt bollhav, medan vi bara öste i oss mat som Olle och jag langade från köket i vågor. Definitivt en lyckad middag (och otroligt snäll bebis!).


Ingen riktig fejk-BBQ inomhus utan grillad majs med vitlökssmör (och de otroligt
 populära degbollarna!).


När vi tagit taberas på både snacks och middag väntade efterrätt innan
 alla däckade efter en lång resdag. Vi serverade hemgjord parfait i olika
 smaker, olika praliner, skotska jordisar och så Ulas kokostoppar.
De första vinflaskorna var redan tomma!

Hallon & mint chocolate chip samt karamell/fudge/chocolate cookie dough. Mmmmmm...

Olle försökte lura i alla att han gjort glassen!
Nehejdu gubbe, håll dig till ditt pulled pork som
 alla älskade! Inget storhetsvansinne...

Till maten testades även IrnBru, Skottlands klar-orangea nationella läskedryck, vilket var mycket poppis. Speciellt hos Amelia, som gärna och länge tuggade på flaskan (innan hon fick byta den mot en äcklig tandborste det vill säga!).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar