lördag 22 augusti 2015

Veckogöra

Det är fredagkväll och jag sitter hemma ensam då Olle är ute på båtgalej med kollegorna (eller, vid det lag då det här publiceras är han nog hemma). Det kan ju vara ganska skönt att vara hemma själv, men det är jag ju hela dagarna ändå! Dessutom är jag lite avis på att Olle fått åka Waverly-ångbåten, som jag har velat åka länge. Inga fina foton blir det heller, Olle har ingen kamera och hans telefon är tydligen död. 

Nåja, det här ger ju mig en chans att beta av veckans bloggning. Inte så mycket har hänt sedan semestern, jag spenderade min måndag hemmavid, för tydligen kände jag att jag behövde återhämta mig från semestern... Jag mötte Olle och storhandlade på eftermiddagen dock, i solskenet, och både måndag och tisdag kväll blev det Skype-dejt med päronen, det smids bröllopsplaner från båda håll och ibland måste man ju stämma av. 

Innan vi börjar med måndagsbilderna kommer bilder
hela vägen från förra veckan innan vi lämnade landet,
bland annat dracks det nötigt te en kväll, och så var Olle
snäll och hjälpte mig att pimpa mina trötta hårändar (nedan).


Jag skickade ut de sista korten med datum för bröllopet också, så
vissa av mina släktingar fick nog både dem och vykort från Belfast i lådan
på en gång!

Jag mötte Olle på väg hem i torsdags eftermiddag, det soligt och
vackert och Olle bjöd på glass (som blev en riktig nostalgitripp till
dagar då min syster Emmis och jag köpte sådana här futuristiska
glassar på ICA i Viksjöfors efter att ha badat hela dagen. Mys!).

Glassigt värre i parken!


Till och med shortsväder! Det har varit förvånansvärt bra här
den här veckan också faktiskt, med undantag för i onsdags då
det var väldigt upp och ner med stundtals häftiga skurar (precis
som idag då jag satt inne och filosoferade och världens ösregn
hamrade på mina öppna fönster, medan det sedan blev soligt
och fint igen lagom till min promenad till och från stan).

Rest-tortillas (nedan) med rostade nötter bjöds det på innan semestern,
för att tömma kylen på ohållbara grejer som broccoli till exempel.


Sen middagslagning efter storhandling i måndags, då behövdes det snacks för att hålla
matlagningsglöden uppe.

Pizzapåläggsprepp.

Soltorkad tomatpesto i botten? Check.

BBQ-pizza med julskinka? Check.

Favoriten: rödbetor med brie...

...eller getost.


Ah, det här var tider det, massor med frukt och mat på bordet som nu står tomt efter
att allt använts under veckan. Torfigt värre här hemma...






Tisdagen var min mest produktiva dag den här veckan, jag klev som vanligt upp med Olle men den här gången gick jag även med honom och när han hoppade på tunnelbanan gick jag till gymmet, och efter bibblan, och efter det yoga och så lunch i solskenet medan jag provade lite nya linser till min kamera. Eftermiddagen spenderade jag på stan i väntan på Olle, solen sken och jag satte mig på gott humör med alla andra solglada Glaswegianer på en gräsplätt vid floden efter att ha fått gratis shoppingkuponger på posten efter en liten undersökning. Muntert värre!

Olle kom så småningom och hämtade upp mig och eftersom solen fortfarande sken avnjöt vi en hempromenad tillsammans längs med floden, där vi sprang rakt in i massa ungdomar som stod och köade för att ta bilder med en massa Youtube-kändisar som tydligen hade något jippo där (man vet att man är obekväm med ungdomar och deras tjafs när man använder ordet "jippo"). Eftersom vi gick hem och pausade för linstester kom vi hem ganska sent, så middagen blev helt enkelt sen, vilket inte alltid är så kul, men verkar hända oss rätt ofta...


Gräsgodis i väntan på Olle. Hur gott som helst!


Vi bakade lax i ugnen och toppade med två olika pesto- och fetaröror
 i tisdags...




...och dessutom serverade vi det hela med chorizocrisp på toppen och
vita sötpotatismedaljonger. Mmmmm!



I onsdags blev det matlådelunch som tillagades, Olle hade slut på lådor i
frysen. De här fina paprikorna hamnade i...

...en mumsig kokosmjölkig pastafylld soppgryta med minikalkonköttbullar.
Väldigt gott och matlådefyllande!



Efterrätt måste man så klart ha på lill-lördagen!

Igår blev middagen tidig i alla fall, jag var duktig och förberedde två typer av middag innan Olle ens klivit igenom dörren, så vi hade en massa extra tid att lägga på pusslande under kvällen. Vi la ju snabbt det första jag köpte till Olle, så den här gången köpte jag ett större, men han har problem att släppa bitarna och gå och lägga sig... Vi måste nog köpa ännu större eller så måste jag börja tvinga honom!


Jag förberedde ännu mera matlådemat här igår, förutom vår middag. Jag blandade bland
annat ihop pajfyllning. Alltid bra att röra ut med grejer, såsom morötter och tofu.
Gott, nyttigt (förhållandevis) och ekonomiskt, precis som Olle vill ha det.


Middagen blev en klassisk ost- och skinkpastasallad.


Glassigt pajskal.

Så ska det se ut!


Den blev helt perfekt måste jag säga, jättelätt att dela i bitar och få ut
hela,  och riktigt god (jag testade en gaffel idag när den
paketerades, men säg inget!).


Pusselgodis bjöds det på igår också efter all matlagning.
Jag stod för inhandlade mocktailpraliner (supergoda!), och Olle
serverade varm choklad med jordisar (nedan). 


Helt ensam hemma igår bestämde jag mig helt sonika att det var dags
för en höstig håruppdatering. Voila!

Idag har jag som sagt varit själv länge länge länge, men jag har varit riktigt
duktig, jag lagade till och med mat till mig själv. Jag använde broccolin
för att sno ihop en pestopasta som hamnade i matlådor efter att jag ätit en sked...


...och så snodde jag ihop en korvig och ostig sallad att äta idag istället. 

Edit: Nu har Olle kommit hem och han ligger här lite smålullig och fullt påklädd i sängen, med ansiktet fullt av tandkräm. Båten var tydligen mycket bra (något att rekommendera) och innan han somnade berättade han även att han i sin tur berättat för sina kollegor om det stundande bröllopet idag, men tyvärr blev han knäckt av Bryce som ska gifta sig i April, och har ca 107 gäster för nuvarande!

Annat på Olle-fronten, hans testresultat från hans två tentor kom ju för inte så länge sedan (kanske har nämnt det), men förra veckan kom ännu mer glada nyheter: han hade det bästa resultatet av alla på en av tentorna och vann därför pris i ACCA's genious hunt-tävling (bara en bok, men ändå!) och blev subsekvent intervjuad via email för deras hemsida där de skriver tips och tricks om hur vinnarna pluggat för sina test. Grattis Olle!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar