måndag 3 augusti 2015

Snudens besök i bloggfabriken Del 1 - Pizzapartaj

Snudens och Mr Snudens (Benjamins) första hela dag i Glasgow inleddes med sovmorgon och ståtlig hemmafrukost innan vi begav oss in mot stan, vandrandes igenom West End där vi inte riktigt hade sol, men åtminstone lite uppehåll, och avslutades med extravagant pizzamiddag på papperstallrikar hemma. Mitt i alltihop hann jag även med att expressöversätta en kort intervju åt Pexel, på Costa inne i stan medan Snuden och Benjamin shoppade i regnet. 40 minuter för 15 minuters dialog om golv, inte illa tyckte jag!

Jag hade det lite tråkigt så jag lekte lite dress-up
medan gästerna snusade och sov
(gick ju upp tidigt med Olle

som vanligt). 

Dagens outfit (- ballerinapjucksen, klackar kändes lite
ambitiöst...).

Trött på att klä ut och upp mig vandrade jag småningom ut i köket och svängde ihop
en frukost som hette duga. 

Mitt i vår West End-prommis var det dags för fika, men eftersom fika inte riktigt existerar häromkring
blev det glass på Nardini's!


Jag mumsade på belgisk choklad & bakewell tarte.

Snuden fick nötter på sin.

Benjamin åt mintglass, och fick rullrån. Mäh!

Jag hittade en shoppingvän på stan (jag är väldigt fäst vid dessa
snuttisar med stora ögon, undrar om det är för att de påminner om Olle?
Utan glasögon ser han lite ut så här...

Vi handlade massor med mat och alkohol på vägen hem, det kändes som att
det behövdes efter vår långa vandrings- och shoppingdag. Bland annat testade vi
brittfavoriten Pimm's för första gången.




Viktigt att ha mycket drinkpiff till hands.



Minidrink med rester till lilla mig.

Medan jag tillverkade och serverade drinkar (på löpande band, de gick åt som smör i solsken!) satt Snuden
och Olle bekvämt inne i vardagsrummet och räknade matte i väntan på att pizzadegen skulle jäsa. Snuden
var så bekväm att hon nästan blev ett med stolen!

Nancy var inte nöjd med den spontana mattesessionen.

Äntligen utbakning!


Pizzatopping förberett.


Första redo för ugnen.

Nummer två, lite annan form, men lika god.

Vegetarisk version.

Olles favorit med lite grädde på toppen.



Mästerbagar'n själv!

Nancy var lite nyfiken och tyckte att Olle skulle sluta posa och
servera...

...men bara när hon inte trodde att jag såg, annars poserade hon
också snällt!


Så ska det se ut!

Framåt kvällen blev det lite suddigt då vi satt och väntade på dessert och
Nancy's gäst Gits...

...så småningom föll jag för grupptrycket (läs: Nancy's tjatande) och drog fram dessert ur frysen, i form av
min finfula parfaitrulltårtsbakelse.

Mycket uppskattat var det, speciellt efter att chokladen hällts på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar