torsdag 13 augusti 2015

Panikinlägg

Jag har haft problem att få över mina bilder till datorn i veckan, men igår fixade sig äntligen och nu känner jag att jag måste skriva av mig innan vi i morgon åker till Belfast och får ännu mer att blogga om.

Det mest signifikanta som hänt den senaste veckan har väl varit att Nancy lämnade oss förra torsdagen, sent på kvällen for hon med tåget efter en brakmiddag (med varianter på svenska hits), komplett med efterrätt så klart, hemma. Vi följde med henne till tåget och sa hej, och sedan knatade vi ensamma tillbaka och stod och kände oss lite vilsna i hennes rum ett tag. Nu har vi kommit över det dock, speciellt som Nancy är så elak och skickar fina bilder på Spanien hela tiden (fast hon hade regn de första dagarna, medan vi hade solsken här. Ha!) (Fast vi hade inte solsken hela tiden egentligen, det ösösösregnade en av dagarna och åskade så att rävarna höll på att kissa på sig här utanför. Men det behöver inte hon veta!). 

Middagslagandet började på en gång när Olle kom hem, det blev både
kalkongryta till matlådor och mumsiga lamm- och quinoabollar till middag.





Lite grönsaker måste man också ha.


Nancy kom hem och såg att Olle tappat en boll på golvet. Katastrof!

"Svenskt" vin från affären?

Uppdukat för avsked. Snyft!





Självklart kunde Nancy's sista middag inte vara utan efterrätt, så vi svängde ihop en våffelsmet.


Fredagen blev en heldag på bio för mig, finns inget bättre sätt att distrahera sig från världen (även om det var lite av en besvikelse). Det blev först nya Fantastic Four-rullen, även om jag egentligen inte var så sugen (och jag hade rätt, den var skitdålig, trots bra skådisar) och innan Olle slutade jobba hann jag även med skotska rullen The Legend of Barney Thomson. Skum, men ganska bra. Roligt att se alla scener inspelade i Glasgow, även om det stundtals var svårt att förstå språket, även för mig som bott här ett tag. 

Jag hatar när mina filmer spelas på översta våningen...




Fredagens middag: först lagades det köttfärssås till matlådor,
och den använde jag sedan till att laga en paj.

Lördagen blev en riktig aktivitetsdag, vi var uppe tidigt då solen sken in igenom fönstret för en gångs skull, och efter en redig frukost på överbliven mat bestämde vi oss för att gå in till stan för att uträtta dagens planerade ärenden, nämligen storhandla kläder och andra grejer åt Olle. 


Man blir lätt hungrig efter mycket shopping, även om man intagit storfrulle
 i form av Olles mikromackor med köttfärssås.
Tur då att det finns ett svenskt café i stan...


Vi gick ju inte riktigt i min typ av affärer, men det var ganska roligt ändå, speciellt
som Olle verkar jättenöjd med sina köp och sin nya look (jag är inte direkt missnöjd
heller, jag som inte trodde att han kunde bli så mycket stiligare...).



Nästa snackstopp blev på en blåsig bänk i hamnen, med lyxchoklad
inhandlad på Hotel Chocolat. Apgoda små bomber tyckte jag!

Olle känner mig så väl, han vet att jag lätt blir grinig när jag är hungrig och trött,
speciellt om jag hela tiden blir tvingad att vänta utanför provrum och bära alla
tunga kassar!

Svartvinbären var min absoluta favorit.

Vi parkerade oss vid tigern i hamnen, för jag gillar den.

Vädret blev sämre under dagen, men vi bestämde oss ändå för att gå hem, det regnade
bara lite lätt ju! Vägen längs floden var ganska blåsig också dock...


Lite kalla och väldigt trötta kom vi äntligen hem, och vi bestämde oss för att mysa ut kvällen
i vardagsrummet, med tända ljus, varm choklad (efter maten så klart!) och ett pussel som jag
köpt till Olle för att distrahera honom från Nancy's frånvaro. Hela kvällen var vi uppe,
jag var helt slut när vi äntligen blev klara, men det blev fint i alla fall!

Processen var lång, men vi kom fram till målet till slut...




Det blev en lätt sallad till middag, och som sagt två muggar med varm
choklad Olle style (med mintsmak & grädde) som pusselsnacks.

Storhandlar'n kom hem med fyra skjortor...

...och ett par superbekväma och snygga bruna läderpjucks som jag hittade på rea.
Duktig Sara!

Söndag för det mesta en lugn dag hemma, det pysslades och städades lite, Nancy's rum fick sig en makeover, och det blev en spontan kvällsbakning till Olles kollegor, både banankanelkaka med nutellafrosting och chokladbollar med kardemumma blev det (ett hett tips om ni vill att jag ska äta färre av era chokladbollar, jag tyckte inte om det!). Resten av veckan har varit inne på ganska samma spår, jag har sett några fler biofilmer, bland annat Ant-Man (förvånansvärt bra, med en riktigt het Paul Rudd), mött Olle på stan, legat hemma och degat i värmen, avnjutit långa kvällspromenader med fin rosa himmel som sällskap... Dessutom upplystes vår måndag av att Giffarna slog Kalmar med 3-0 på bortplan, och häromdagen fick jag skypa med mina päron och en numera gigantisk valp med felriktade öron. 


Så här nöjd blev jag med kardemumma i chokladbollarna...
SNUSK!

Jag äter hellre morötter i så fall!

Lite mer matlagning har det blivit i veckan, även om vi klarat oss rätt långt på matlådorna
av köttfärssås och kalkongryta som Olle gjorde. 






Filmtitt hemma med jordisar och läskeblask med 4% alkohol.



Giffaren själv, mycket fokuserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar