söndag 21 december 2014

Retroinlägg 2: Näst sista jobbveckan

Medan Olle snusade och sov på måndagmorgonen knatade jag till jobbet i mörkret och upptäckte att jag nästan var ensam där, vilket alltid är uppskattat. Laura dök upp vid nio, men annars var jag ensam. Vi sökte oss till varandra u det tomma labbet och gick och spenderade förmiddagen med att lyssna på när Dave gav en presentation för en annan universitetsavdelning. Vid lunchtid gav jag mig ut i solen för att följa Olle till tåget, men förutom den rasten (som bara gjorde mig ledsen så klart) jobbade jag non-stop till halv åtta. Där väntade brudarna i köket, så det blev helhus-middag och ganska varmt där nere ett tag innan alla emigrerade till sina rum och jag blev kvar med min vanliga måndagsdisk. 

I tisdags blev det en desto kortare jobbdag, jag kom in tidigt då jag gick med Clarissa till bussen på en morgonpromenad och snattrade lite innan, men när jag kom in hann jag bara jobba fram till lunch då vi alla lämnade labbet och vandrade i grupp till restaurangen Jute på Dundee Contemporary Arts Centre för årlig jullunch. Alla var (utom James och jag) var iklädda stickade jultröjor, och som riktiga britter stred de om vilken tröja som var mest julig och mest pinsam medan vi mumsade på vår härliga trerätters. Vi blev kvar på restaurangen till 5, och då skulle vi tydligen vidare till en pub och dricka resten av kvällen, men James och jag smet iväg och jobbade i labbet till 8 istället. Festligt va? Kvällen spenderade jag framför paddan hemma i sängen på familjen på skärmen, härligt att prata av sig lite som vanligt!

Vi fick som sig bör smällisar med små paket på jullunchen.

Jag åt skogsduva med svamp till förrätt, bland det godaste jag någonsin
ätit i fågelform!

Traditionsenlig fylld kalkon med potatis, brysselkål och baconinrullade
korvar till varmrätt.

Apelsinchokladpaj med hallonsorbet till efterrätt.

Till skillnad från chefen och alla andra pub-besökare från kvällen innan kom jag in till jobbet tidigt i onsdags morse, Bex skjutsade mig i sin bil på vägen till praktiken eftersom vädret var dåligt, så jag hade någon extra timme att jobba innan det var dags för Lauras lunchpresentation (inte för att det hjälpte så mycket). Som vanligt blev det en sen kväll, men den här gången åt jag middag i alla fall, men endast för att köket var fullt med mat när kom hem. Meike hade bjudit in sin klass på knytis, så vi festade på alla möjliga mumsiga saker innan det blev läggdags!

Bex klistrade på mig ett av sina uppmuntrade förskole-elevsklistermärken
innan hon släppte av mig på Uni i onsdags, fint va? Jag glömde bort att det
var där och fick således förvirrade blickar resten av dagen. 

Julprydnaderna Meike fick från sin mamma i Tyskland
åkte upp lagom till vår lilla fest.

Gratis middag!

Som resultat av Meikes lilla fest och småsent umgåsande med en kanadensisk hockey-målis, Jessie, Bex och Nick (en snubbe från Bex's klass) blev en lite trögare morgon i torsdags, och inte blev det bättre av att mitt experiment återigen inte funkat. Jag var lite smådeprimerad där ett tag, men vid elva bjöds det på kakor och glögg i receptionen då några dagisklasser var på besök och sjöng julsånger för oss, så då blev det lite bättre. 

De här små rackarungarna lärde mig en del nya engelska julsånger minsann.

Efter ett snabbt labbmöte vid lunch och en ohändelserik eftermiddag bar det sedan av hemåt för en helkväll med elfilt och Bertils genetik-historiebok, inte helt fel en torsdagkväll (även om jag kan tänka mig att många tycker det låter urtråkigt!). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar