tisdag 23 december 2014

Retroinlägg 5: Julbak

Nu har jag tagit igen mig lite till, så nu är det dags för ännu en massbloggning om de dagar som kommit och gått! Vart var vi? Jo, jag skulle precis berätta om min baksöndag den tredje advent. 

Som ni kanske kunnat gissa spenderade vi dagen hemma, bakandes i köket med julmusik pumpande ur högtalarna hela dagen. Äntligen började julkänslan att infinna sig! Vi mumsade mannagrynsgröt med kanel till frukost, njöt av mitt julpynt från kvällen innan och spenderade sist men inte minst vår kväll med att utmattade sitta och mysa i vardagsrummet där det (likt i hela lägenheten) doftande kakor. Jul och kakor får mig att bli ovanligt snäll så jag förhörde till och med Olle inför hans andra tenta. Dessutom fick vi sällskap av Andreas via Skype en sväng när kakorna kallnat och jag höll på och dekorera vilt. The more the merrier!

Grötkok på morgonkvisten, redan här kände man på sig att det skulle bli en prima dag!

Vi intog inte bara gröt utan Wasa Julknäcke med prästost också.



Olle lyckades verkligen med gröten.



Efter frukost drogs bakingredienserna fram på en gång. Jag började med att baka bullar och kakor
med saffran, min dyrbaraste ägodel.


Med en sådan här fin deg kan bullarna inte bli annat än fantastiska!

Nästa steg var gingerbread brownies och chocolate chip cookies.

Connie, vår kära hushållsassistent jobbade stenhårt.







Så här ser det ut när jag bakar, jag behöver ett större kök!

Jäsning och TV-kocksprepp på G.


Dags för utkavling av världens finaste gyllene deg.


På med hemgjord mandelmassa...

...stoppa ner bullarna i mumsigaste knäcktäcket...

...och så skjuts in i ugnen! Efter en massa foton så klart... 



Nästa projekt blev en saffranskaka.

En perfekt halv boll blev det till slut.

De stora chip-kakorna var Olles favorit (de blev fantastiskt goda faktiskt), så jag var tvungen att hålla
dem i närheten...


Bullarna blev lika bra som väntat, även om de fick trängas lite i formen. Större plåt eftersökes!

Ta-da! Perfekta guldgula saffransbrytbullar/schneckenbullar med russinknäcktäcke, mums!


Här bakas det mjuk peppis...


Jag använde min andra sfär-halva till pepparkakan, men den ville inte komma ut lika snällt
som saffranskakan... God dock, och väldigt poppis på julfikat skulle det visa sig!

Mina brownies blev mumsiga, men min utformandet av mina granar gick sådär; tänkte inte på att nötter
skulle ställa till problem när jag försökte skära till och dekorera fina granbitar...

De blev väl OK ändå? Goda var de i alla fall!


Mer dekoration på G: jag toppade mina vaniljmuffins med buttercream frosting och...

...jättesmå pepparkaksmän!




Mina chokladmuffins fick samma goda topping, och så lite glitter.

Restem av chokladmuffinsen fick nöja sig med chokladpudding, inte illa det heller!

Resten av chokladpuddingen fick toppa min polkagristårta.

Inte ofta jag använder en hammare i köket, men nöden har ingen lag...

(Olle och jag kan ha gjort nog med pudding att äta till
dessert medan vi pluggade).

Slutresultatet: kylen full, och...

...frysen full!


Jag sydde kuddar medan Olle svarade på mina frågor. Han hade nästan alla rätt hela tiden så klart, men
jag fattade ingenting. Tur det fanns facit!

Färdigt!

Någonstans under kvällen hann vi med en småjulig middag också, vi höll inte hela dagen på vår stadiga
grötfrulle. Vi mumsade på pressad potatis och gryta/sås med rökt lax och gravlaxsås, och det blev riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar