söndag 21 december 2014

Retro-inlägg 1: Olles December-helg i Dundee

Bloggen är tillbaka! Vi har haft vår dator inne på lagning, det har varit mycket att göra hemma och på jobbet, och dessutom var det lite småskönt att ta en bloggsemester, men det blir man straffad för nu, jag har en massa retro-inlägg att skriva... 

Sist jag skrev var strax innan första helgen i December, så vi börjar där vi slutade. Jobbveckan som var då var riktigt jobbig, och det har fortsatt efteråt också. Jag har kämpat med ett litet och mycket enkelt experiment i ca en månad, och kommit absolut ingenvart (nu har jag fått en del avklarat i alla fall), men just den fredagen var det extra tungt, och jag hade ett jobbigt möte med David också. Som tur var hade/har jag ett mycket bra supportsystem hemma, varje gång jag kommer hem sent (har hänt alltför ofta de sista veckorna) kommer någon av brudarna och kramas och ältar lite tills jag mår lite bättre. Den fredag kvällen kom även Olle upp till Dundee och hjälpte till, vilket så klart gjorde allt mycket bättre! 


Vi spenderade första kvällen med att handla en massa godis och stoppa i varandras skor (alla försökte smyga under natten/kvällen för att inte förstöra magin - det ska egentligen vara St Nicolaus som lämnar godis - men det gick sådär när allt godis ramlade omkring!) för St Nicolaus Tag. Denna dag infaller den 6 December varje år i Tyskland, det är en mysig jultradition som helt enkelt går ut på att man ställer ut en stövel utanför sin dörr på kvällen, och när man vaknar är stöveln full med godis!

Lynette tänkte inte igenom sin godisgåva så ordentligt... 


...oinslagna chokladpraliner från Thornton's är visserligen mumsiga,
men inte superbra att lägga i skor... 

...så de fick stå kvar i sin låda på köksbordet!

Meikes favoriter.


Olle och jag gav nog mest godis, Olle (som redan är superomtyckt i Dundee,
så han behöver definitivt inte fjäska) ville bli ännu mer omtyckt och handlade
ganska mycket godis...

Så, när vi vaknade på lördagen mumsade vi så klart en del godis (även om vi sparade lite till vår utflykt med Meike) och även nyinhandlat kanelknäcke från London, och jag hann med en sväng på jobbet innan vi satte oss i Meikes lilla tyska bil och for norrut mot Arbroath. Där trotsade vi det taskiga vädret och tog oss en titt på vackra Seatton Cliffs innan vi skakandes for hem (trots att man kamera dog fick vi med oss en massa fina bilder, så de kommer i ett separat inlägg). 

Inte illa godisskörd!


När vi kom tillbaka till Dundee var vi lite småhungriga (allt bilgodis-mumsande till trots), men det var för sent för att hitta ett lunchställe och för tidigt för middag, så vi parkerade bilen hemma och knatade till närmsta fik för att inta varm soppa, choklad och macka. Det satt som en smäck i kistan!

Fikatime på EspressOH!



Meikes varma choklad.

Mums med varm soppa och varmt bröd.

Olles ultimate grilled cheese.

Efter maten blev det en till bilutflykt, den här gången inom Dundee när vi for till Cineworld och tittade på film, närmare bestämt superfilmen St Vincent. Den var för det mesta väldigt rolig, men jag grät en skvätt (läs: en till två 5L-hinkar) i slutet (det var mycket rörande, OK!). Tur man inte hade smink på sig...

Hallon- och citronslushee på Cineworld.


Lagom till att vi kommit hem var vi alla lite småhungriga igen, så Olle och jag lagade till nachosgratäng med sojafärs till middag, och den avnjöt vi sedan i sällskap med Lynette och Ipad-genererade Voldemort då vi spelade Fia med Knuff på Olles padda (jag förlorade, Voldemort var riktigt taskig!). Resten av kvällen gömde Olle och jag oss i mitt rum nedkrupna under dubbla lager med filtar framför några filmer, vi lyckades få det förvånansvärt varmt där ett tag!

Olle var ju ledig hela veckan innan, och dessutom på måndagen efter vår lilla myshelg, så han behövde inte åka hem på söndagen som vanligt, utan det blev mer mys i Dundee. Jag jobbade en sväng på morgonen medan Olle tog sovmorgon, och sedan gav vi oss ut och utforskade den deprimerande julskyltningen på stan och handlade på Lidl innan vi återigen fann oss under vår svenska (väldigt välanvända) elfilt i min säng på rummet. Vi masade oss ut igen runt middagstid och spontanstädade köket medan vi lagade mat för att hålla värmen där nere, och medan vi ändå höll på gjorde vi en äppelpaj med chokladdeg och nutella som vi kunde ta med oss upp till rummet så att slapp göra några mer utflykter ned till det kalla köket. 

Deprimerande julskyltning eller ej, julkorv går alltid ner!

Kort sagt hade vi en ganska bra helg, kylan till trots, men veckorna efteråt har varit ännu bättre, så stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar