torsdag 4 december 2014

London

Så, vi vet alla vad Olle gjorde i helgen: pluggade som en tok. Vad sysselsatte då jag mig med under tiden? Jo, jag tog mig en spontantripp ned till London för att göra staden osäker när jag rände med min kära vän Bina!

Den här bilden är helt onödig, men jag ville bara dra lite uppmärksamhet
till hur färgglad jag var när jag flög. Jag var riktigt nöjd med mig själv!

Jag anlände trött och hungrig efter okomplicerad transport till Stansted i lördags eftermiddag, men jag var inte inne i London förrän senare på kvällen, tack vare att jag flög billigt med RyanAir från Glasgow till ”London” så klart. Bussturen till stan tog längre tid en flyget, men till slut fick man ändå kliva av och krama om Sabina.

Det blev ingen lång kram dock, vi var båda ganska hungriga och jag var sugen på att äntligen bli av med min tunga väska, så vi for hem till Sabina på dirr. Där blev det sängläge efter en lång resa och supermumsig hembeställd Texas BBQ-pizza, mest för att vi efter maten fysiskt hade svårt att komma upp därifrån med våra fulla magar, men det gjorde inte så mycket, vi hade så roligt ändå. När vi gick och la oss på riktigt hade vi inte bara ont i magen efter pizzan, utan också efter allt hysteriskt skrattande!

Vi blev inte liggande länge dock, vi hade tidig väckning i söndags då vi släpade oss upp vid 4.30 för att fara in till stan med Sabinas vän Linnea och köa. Japp, ni läste helt rätt: KÖA. Vi stod/satt (på gamla kartonger – guldidé om man vill ha det varmt om stjärten!) på stan i ca 4 timmar innan vi var numrerade och klara, och då fick vi äntligen springa iväg (eller halta, på stelfrusna ben) till närmaste öppna ställe för att inta dagens viktigaste mål, dagen till ära i form av pannkakor.

Kolla vilka fina härliga brudar jag fick hänga med hela helgen! Och ja, jag har klippt och färgat barret (se nedan),
men det gick sådär att få bort det gröna...


Mitt kö-nummer, inte alltför illa!

Jag fick Binas armband (321), men det gjorde inte så mycket.

Äntligen frulle!



Efter att vi slukat maten framför oss och blivit ordentligt uppvärmda gav vi oss med förnyad kraft ut i storstaden och solskenet för att fira resten av första advent tillsammans. Det var rätt länge sedan jag var i London och tog mig en riktig titt, så vi promenerade runt och fotade alla turistattraktioner innan vi avvek och landade i Winter Wonderland i Hyde Park. Jädrar vad stort det är alltså! Vi gick med våra småtrötta ben nästan vilse där inne i ett par timmar, men till slut hittade vi ut och därifrån till huvudattraktionen för dagen: Totally Swedish, en liten butik med en massa svensk mat!

Det var soligt på Trafalgar.




Yoda var på besök.

Admiralty Arch.


På väg mot Buckingham Palace.

Soligt och mysigt i St James Park.







Nästan där...

Framme!




Vi knatade genom parken tillbaka mot Southbank & London Eye.







Drottningens svarta svanar.




Skabbiga pelikaner.


Framme vid Big Ben som gnistrade i solen.





London Eye.

Paddington var överallt på stan så där innan premiären
av den nya filmen.

Selfridges på Oxford St.

Marble Arch.

På väg mot julmarknaden i motljus.


Sabina var sugen på alla "roliga karuseller". Det var INTE jag!


Aldrig i livet!

Lustiga huset.



Så mycket folk, så mycket grejer!

Det fanns både curling och skridskobana, men båda såg lite deprimerande ut i värmen.


Mat, mat, mat överallt!

Tomten ÄR verkligen död!

Godis (men vi sparade oss till SugarSin).




Mer dödsföraktande maskiner...



Marknad.







Mer godis.




Mmm!






Bye bye "Winter Wonderland"!

Höjdpunkten på resan!


VARFÖR flög jag bara med handbagage?!



SugarSin!


Som tur var hade jag bara handbagage att flyga med, så det blev ingen enorm handling (tyvärr). Jag fick påminna mig själv flera gånger, jag fyllde nästan upp korgen på första hyllan (knäckebröd)! Det var med tungt hjärta jag lämnade butiken, med en alldeles för lätt påse... Det tog inte lång tid innan jag log från öra till öra igen dock, Sabina tog med mig till en annan svensk butik som bara säljer godis. Mycket godis blev det... Dock åt jag bara upp hälften (det mesta inom 5 minuter efter att vi lämnat butiken så klart!) eftersom jag halvvägs igenom smakade på en ny godis: extra sura bumlingar. Jag svär, den skiten var doppad i frätande syra! Jag har sår i gommen, tungan och läpparna, och jag åt bara en! Ingen hit, inte ens för oss som gillar surisar...

Efter SugarSin hann vi bara hem för att dumpa grejer innan vi var ute på språng igen. Den här gången for vi till en lokal bio (utan godis, men beväpnade med jordnötsringar istället) och såg Hunger Games-filmen som nyss kommit ut (första gången för mig, andra gången för Bina), och den var helt fantastisk, trots att biografen var lite dålig. Jag ser så mycket fram emot den sista delen som kommer ut nästa år, filmerna har bara blivit bättre sedan den första, och den var j-vligt bra från början (till och med bättre än böckerna skulle jag vilja påstå).


Efter bion hade vi fortfarande några timmar kvar av dagen att fylla ut, men vi hade inte energi att hitta på något speciellt, så det blev häng på rummet med Sabinas polare Martina och hennes nya pojkvän Josh (trevliga prickar båda två) och typ hundra påsar med ris och kinamat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar