tisdag 15 juli 2014

Sundsvall i mitt hjärta

Utflykt 1577 (kändes det som) på vår korta och intensiva Sverige-semester gick av stapeln i söndags då vi begav oss norrut för att göra Sundsvall i glada gamla vänners sällskap. Vi inledde själva tidig morgon i Sidsjön och på Norra Berget (vi blev nostalgiska och ville kolla in vår gamla hemstad!) och sedan lunchade vi med Andreas på Alnön. Vi intog för andra dagen i rad våfflor med hjortronsylt, men den här gången i Hamnstugan vid Spikarna. Efter lite klippklättring under en förvånande molntät himmel bestämde vi oss sedan för att söka solsken inne i stan och väl där togs beslutet att vi skulle spela lite minigolf. Trots att det var otroligt länge sedan och trots att jag, vad jag kan minnas, aldrig varit speciellt bra så lyckades jag slå 4 hole in ones och knipa guldplatsen 20 poäng före grabbarna. Jag kände mig mycket nöjd kan jag säga!

Vi kom tidigt till Sundsvall, så hann med lite grejer innan vi hämtade Andreas.
Vi tittade på drakarna i ett öde centrum...



...vi tog en sväng till Sidsjön...






...vi kollade in nya bron och stan från Norra Berget...


...Olle fick passa sig noga när vi knatade omkring där uppe...


...vi kollade in fäbodvallen på Norra också...

Örtagården.



Lille griseknoen!









Vi inledde Alnö-besöket med lunch som sagt, vi började
med att dela på en lunchmacka med lax, räkor, sik och
strömming...

...och avslutade med våfflor!

Efter maten såg vi oss om i omgivningen.



...och sedan var det dags för minigolf!



Haha, jag krossade motståndet ch blev Nummer 1!


Vi var klara och skildes åt precis när regnet började falla, men Olle och jag var inte klara än, vi väntade ut sommarregnet hos Olles kompis med hans fina familj inne i stan. Det blev tacos till middag och mycket underhållning från deras lilla två-åring innan vi for tillbaka, jag med en liten allergisk reaktion på läpparna efter att ha fått en eller två blöta pussar av en liten tjej som hade ananas i hela ansiktet, men det var så värt det!


Jag skulle efter intaget av efterrätt hemma i Gnarp sedan fara hem till mina föräldrar eftersom det gick dåligt med tåg hit igår (banarbete så klart, det är ju sommar i tåg-Sverige!), men det gick trögt. Tåget skulle avgå vid 9, men blev försenat. Med 50 minuter... Vi for alltså stressat hemåt igen så att Olle inte skulle missa VM-finalen, och medan Olle satt klistrad framför TV:n bevakade jag Trafikverkets hemsida för tåguppdateringar. Jag kom i alla fall på tåget 50 minuter för sent och var äntligen på väg. Vi hann dock bara åka i 15 minuter, sedan stannade vi. Efter att ha väntat vad som kändes en evighet fick vi sedan veta att vi hamnat bakom ett havererat godståg och att vi var tvungna att vänta mitt i ingenstans tills tåget bogserats bort. Jag anlände mitt i natten hemma, efter totalt två timmars försening... Roligare kan man ju ha det en söndagkväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar