onsdag 30 juli 2014

Jobb, jobb, jobb...

Nu har jag inte bloggat på så där länge igen, man får be om ursäkt! Det blir dock så, först händer det ingenting värt att skriva om, och sedan blir jag helt plötsligt för upptagen! Jobbveckan har varit riktigt intressant så här långt, mina experiment lyckades som aldrig förr förra veckan och jag kände mig riktigt självsäker inför labbmötet i fredags, det vill säga tills Dave började ställa en massa frågor om mina geners bakgrund, som jag inte vet speciellt mycket om alls. Jag var i alla fall nöjd med mina prestationer och redo att börja min träning i parasit-sviten den här veckan. Träningen har gått bra, och jag bör vara färdig idag, vilket betyder att jag ska börja leka med mina egna parasiter i morgon. Men. Experimenten den här veckan har gått käpprätt åt h-lvete, rent ut sagt, och jag känner på mig att det kommer att förstöra mina chanser att lyckas bra med mina parasiter, och jag vet inte vad jag kan göra åt det. Jag har mindre och mindre material kvar att börja om med också, så nu är jag bara livrädd...

Träningen har som sagt gått bra dock, jag tror Susan gillar mig (men jag tror att det kan ha mycket att göra med att hon var tvungen att träna Dianbo innan mig, och alla avskydde honom). Vi började i måndags eftermiddag med att jag fick en till labbrock, en skogsgrön den här gången, och speciella glasögon som bara får användas i sviten och absolut INTE får tas ut i labbet. Jag har fått en hög med papper att läsa och skriva under, eftersom vi jobbar potentiellt farliga organismer. Vår svit är säkerhetsnivå 3, precis under nivå 4 som är den högsta nivån och som bara används och tillåts vid speciella stationer som hanterar, t. ex. Ebola och andra sådana härligheter. Min parasit infekterar teoretiskt sett bara djur (så jag får inte ha någon nära kontakt med djur inom 48 timmar efter att jag jobbat där), men många runt omkring mig jobbar med de typer som infekterar människor, och det finns även de som jobbar med Leishmania och den sydamerikanska trypanosomen T. Cruzii, som orsakar den kroniska dödliga sjukdomen Chaga's. För vissa av dessa parasiter krävs det att man tar in de i blodet, vilket betyder att de är låg risk så länge vi inte gör illa oss, så vi får inte ha något glas inne i sviten alls. Andra, som Chaga's, kan smittas genom att droppar i luften hamnar i ögonen eller munnen etc, så de parasiterna hanteras definitivt varsamt, och vi måste direkt lämna sviten om vi misstänker att någon har spillt T. Cruzii. För de flesta av de parasiterna vi jobbar med finns inte heller mediciner som skulle hjälpa om vi skulle bli infekterade, vilket är varför vi jobbar med dem så klart, men inte desto mindre oroande.

Ungefär så här ser det ut i sviten. Härligt va?

Våra parasiter växer också bara i blod, så där finns också en smittorisk, mestadels gällande HIV och Hepatit B & C, eftersom vi får blod som inte testats alls. Smittorisken är dock inte hög om man sköter sig, vi bär labbrock, handskar och skyddsglasögon och sprayas även regelbundet med etanol. Det som nog är mest farligt och mest troligt har faktiskt mer med detta att göra. På grund av smittorisken använder vi mycket starka rengöringsmedel, som vid kontakt med hud och plast fräter ganska rejält. Dessutom förvarar vi vissa prover i en tank med flytande kväve, och vid läckage påverkar det syrenivån i rummet och om det blir för lågt kan man svimma och dö om man har otur. Dessutom måste vi vid hantering av tanken ha skyddsvisor och dubbla handskar, samt speciella skor så att vi inte ska få något på oss och bli brännskadade. Visst låter det kul?

Trots all den här läskiga informationen så har min träning gått bra, jag är tydligen en mästare på att ta av och på mig mina skyddskläder! Jag är så klart mycket stolt! Jag hoppas att bli klar idag, men vi får se. Igår var vi tvungna att lämna sviten då ventilationen slutade fungera och temperaturen steg till 37°C. Vi var inte så nöjda, men våra tropiska små parasiter stortrivdes säkert!


Förutom att tränas idag ska jag småjobba i labbet och förbereda inför i morgon, och under lunchen ska jag dessutom få nycklarna till nya lägenheten, så att jag kan börja flytta grejer och städa innan jag flyttar ut ur mitt andra rum på fredag. Spännande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar