söndag 5 januari 2014

Schmackomdudle!

Jag är tillbaka (med full Internet-åtkomst) och redo att blogga igen efter denna bloggfasta som varit. Förhoppningsvis kommer jag ihåg vad som gjordes under mitt lilla uppehåll, jag har en liten fusklapp här som följt med hela vägen ifrån Sverige!

Jag kom hem till Glasgow i fredags natt till Olle som väntade uppe på mig hemma i en ganska kylig lägenhet. Hela resan gick jättebra och var väl som förväntat - det började med tårar på SJ:s tåg mot Arlanda efter att jag överraskande nog försov mig (tur att man packat redan och kan äta frukost snabbt!). Det fortsatte med en långpromenad på Arlanda, en mycket smidig incheckning och säkerhetskontroll samt en tre timmars lång väntan som jag spenderade med att lyssna till mina härliga podcasts för att glömma allt vad tårar heter och istället fundera på mikrober! 

Promenad på Arlanda.

Flygfika! Eller ja, lunch/middag var det väl...
Flyget till Amsterdam gick finfint och allt i Amsterdam gick bra med, även om kontrollerna där är avsevärt mindre trevliga. Jag hann till och med skypa med Olle i en halvtimme medan jag satt och väntade i gaten! Precis efter att vi lagt på bytte de dock gate, vilket jag tyckte var mest skönt då jag fick undkomma de två supande killarna från Norwich som ville prata om Henke Larsson och huruvida jag hade en pojkvän eller inte... 


Vid den nya gaten fick jag en ny pratkompis, jag fick hjälpa en kinesisk kille som skulle till Glasgow för att plugga med allt och lite till, han förstod inte allt som sas över högtalaren (undrar hur det ska gå med lärarna i Skottland...). Efter en kort flygtur, en rask promenad genom gränskontrollen och dagens lyckligaste ögonblick då min väska var bland de första på bandet satte jag mig sedan äntligen i en taxi hem med en gubbe som pratade mest om alkohol och hur han äntligen skulle fira in det nya året när han slutade att jobba på tisdag. Då kände man att man var tillbaka i Skottland!

Vad hände då innan den här händelserika resedagen? Vi börjar väl från början, jag tror mitt sista inlägg var den 26, så vi inleder med händelserna den 27. Detta var dagen jag lämnade Olle i Gnarp och for tillbaka till Söderhamn, och jag måste medge att det var lite jobbigt att åka när det började snöa när vi stod på stationen. Sådant vitt guld var det ont om i Söderhamn den här julen... 

Det snöar!

Väl hemma i Söderhamn spenderades kvällen med att umgås med min kära vän Bina, och det är lika trevligt att vara med henne varenda gång vi ses, så det var en alldeles utomordentlig avslutning på kvällen! 

Under helgen (och jag tror att jag har det här i rätt ordning nu, men jag lovar inget!) blev det först jättegod middag hos min faster på lördagen i glada släktingars lag, och på söndagen for familjen ner till Valbo för lite shopping och obligatorisk middag på IKEA (trots att fläskkarrén inte serveras mer och vi fick nöja oss med kyckling!). 

Under årets sista dagar vigde jag lite tid åt att umgås med mina härliga syskonbarn. Det blev The Hobbit: Smaugs ödemark på bio i måndags och på nyårsafton irrade jag och den äldsta runt i Söderhamn med mittenungen i baksätet i jakt på en mack som sålde bingolotter. 

Nyårsafton firades hemma med familjen, obligatoriskt bubbel och riktigt mumsig mat. Jag höll mig vaken till tolvslaget och kollade på fyrverkerier med skällande vovvar ute innan jag gick och la mig med lillasyster. Fin avslutning på året!


Nyårsbubbel med Jenni!

Nyårsmiddag på G!





Sushi!




Annat godis: pilgrimsmusslor, gratinerade musslor och scampi. Och så hade
vi lite hummer också! Och vanliga räkor. Och en massa annat!

Hundarna måste ju få sitt nyårsgodis också!


Efterrätt med Jennis julklapp.



Tolvslaget. Vi har skjutgalna grannar, så vi fick se en del.




Angel var lite trött och ville inte kolla på fyrverkier...

Mina två sista dagar i Sverige slöades det mycket, men lite hanns med. Vi handlade svensk mat att ta med till Skottland (fiskbullar, bland annat), det spelades Alfapet med familjen och det fikades på stan.


Ceazar, jag och Jenni kollade på Pirates of the Caribbean.


Fika på Furan i stan.



Efter fika blir det kvällsprommis.

Det är viktigt att synas, men ännu viktigare att matcha!

Slött i soffan med mosters guldklimp.

Knubbis är mästare på att mysa.

Lillebror!

Det var det, jag har inga mer anekdoter, eller bilder, från år 2013. Vi får väl se vad som händer år 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar