onsdag 15 januari 2014

Första skolveckan 2014

Nu har jag snart klarat av första skolveckan det här året, och jag måste säga att det känns bra och som vanligt har det gått riktigt snabbt (dock har jag inte haft mina labbar än den här veckan, ladda för heldag i morgon!). Jag har i princip gjort samma sak hela veckan: börjat dagen med att jobba på mina ansökningar (eller sagt att jag ska göra det och bara stirrat på skärmen), gått till skolan vid halv två för mina föreläsningar (som hittills den här terminen handlat om immunologi, något jag verkar vara ensam om att uppskatta i klassen). Efter mina föreläsningar sätter jag mig som alltid i en nästintill övergiven kemibibbla och reflekterar över vad jag lärt mig under de föregående två timmarna (till exempel varför snor är grönt eller hur nickelallergi fungerar). Idag befann jag mig dock inte i kemibibblan, jag tog mina anteckningar på ett fik nere på stan när jag väntade på Olle, väldigt mysigt! Mindre mysigt har det varit ute den här veckan, det är riktigt skitväder här, med tungt regn, kyla och dimma hela dagarna. 

Jag fikar aldrig på "fiken" i stan, det blir mest en kopp te
eller så då det inte direkt erbjuds några bakverk värda namnet.
Den här skönheten är faktiskt Olle ansvarig för, han gjorde
sin favorit Heston's chokladmousse i helgen.

Här sitter jag i min lilla bibbla och tar kort på världen utanför. 


Helt öde, men jag har inte blivit inlåst än!


Idag har jag jobbat extra hårt, jag var på skolan redan vid halv tolv för en liten dejt med Ellie och sedan ett möte med min nya handledare för den här terminen. Nicola var ansvarig för mikrobiologi-kursen förra året och är jättetrevlig, så det var ett mycket givande möte. Jag var, till hennes förtret, den enda av eleverna som dök upp, men jag tyckte mest att det var skönt! Vi pratade om essäerna som ska skrivas den här terminen (förhoppningsvis går de lika bra som de jag skrev förra terminen, jag fick tillbaka min sista idag: A1!), båda mycket intressanta och relevanta för mig och mina Masters-ansökningar, vi hade ett litet PDP-snack (typ utvecklingssamtal) och hon frågade mig om jag hade några tips för hur man kan få yngre elever mer intresserade av infektionsbiologi. 

Efter mötet hade jag oväntat mycket tid för mig själv, så det bar återigen av till kemibibblan där jag för en gångs skull helt förlorade mig i mina ansökningar och glömde bort att äta lunch! Tur man käkade redig frulle... Föreläsningarna sedan var lika bra som vanligt, jag gillar föreläsare som skriver på tavlan istället för att ha presentationer, det finns ingen risk att de går för snabbt fram eller försöker hinna med för mycket information. 

Nu orkar jag inte stå emot Olles tjat längre, så nu ska jag också sova. Klockan är ju trots allt elva här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar