måndag 2 september 2013

Besök

Nu har jag inte hört av mig på länge, men jag har en rätt bra anledning. Jag har nämligen huset fullt med gäster! I torsdags spenderade jag mest hela dagen med att städa efter kräftskivan och förbereda mig för husgäst nr 1. Kristian kom med flyget i torsdags kväll och tog sig hit helt själv, väldigt imponerande! Jag har aldrig pratat med honom innan han klev in igenom dörren, så det var lite spännande måste jag säga! Kristian gick i klassen över mig på IB i Bollnäs och jag kommer ihåg hans namn och ansikte, men som sagt, vi hade aldrig pratat. Han pluggar nu Civilingenjör med inriktning bioteknologi på Umeå universitet och ska göra en utbytestermin här på Glasgow Uni OCH - bästa nyheterna - han ska läsa kurser jag läste förra året, så jag kan hjälpa till (= bli av med) böcker och andra grejer! Perfekt!

Så, i torsdags kväll spenderade vi helt enkelt kvällen med att lära känna varandra, vilket slutade med att båda Olle och jag har små förälskelser! Kristian är verkligen en toppenkille! 

I fredags hann jag knappt gå upp innan nästa gäst kom. Bina anlände med bussen från flygplatsen på morgonkvisten och vi spenderade dagen med att upptäcka West End och så visade jag så klart Glasgow Uni. Jag invigde dem i det heliga sällskapet som äter på Ketchup också - världens bästa burgare! På kvällen inhandlades det lite alkoholhaltiga drycker som det var tänkt skulle hålla tills Bina åkte hem, men icke!

Resultatet blev att vi när vi gick upp tidigt i lördags morse inte var så sugna på att göra det vi skulle göra - åka buss med ISoc till Isle of Skye... Det gick bra i alla fall, Bina och jag pratade med Hoj eller sov och Kristian sällskapade med en kines från Birmingham. Vi hade så där väder och jag insåg efter ett stopp att av alla saker jag kunde ha glömt hemma så har jag glömt min jacka! Det blev till att inhandla en gammal, gigantisk fleecejacka för män i en second hand-butik i Fort William där vi stannade för lunch.

Vackraste Bina på första stoppet i Luss.

Bina på bussen...

...och Kristian på bussen!

Kristian hade problem med sin steak & ale pie-lunch
på en pub i Fort William.

Vår resa till Isle of Skye gick bra, vi var alla glada och nöjda och mycket mindre bakis när vi kommit fram. Vi bodde på ett hostel i Broadford (nära bron och fastlandet) och det var väldigt mysigt där. Jag delade rum med Kristian, Bina och Hoj. Vad gjorde vi under kvällen då? Tja, först begav vi oss till stranden, som så klart var stenig som f*n, och som vi behövde korsa en myr för att nå. Det var de skorna det... Jag badade trots att jag knappt kunde stå på de hala stenarna - vad gör man inte för ett sommardopp - och de andra satt på stranden och pratade (fegisar!). Vägen tillbaka var minst lika svår som dit och vi var ganska slut när vi kom hem.

På väg till stranden.


På väg till stranden promenerade vi längs
någon typ av spökstig med en massa
övergivna hus...


Nu har vi kommit till vad som visade sig vara något liknande en myr.




Vi hittade Fred Flintstone's bowlingklot i massor av olika former så "stranden".

Fornlämningar från ISoc's senaste tripp till Skye.


Typiskt mig att lämna mina kängor i Sverige och glömma jackan hemma.
Då går det så här!

På väg tillbaka.

Tillbaka på hostelet (nej, jag skojar bara, så här fräscht var inte vårt ställe!).

Kvällen avslutades med alldeles för mycket alkohol i glatt sällskap. Jag är uppenbarligen inte gjord för tvådagars, men det jag kommer ihåg var alldeles förträffligt roligt, och aningens pinsamt. Jag vill tacka Kristian för hans hjälp - återigen: en riktig superkille! 

På grund av lördagskvällens eskapader var ju bussresan runt Isle of Skye och tillbaka till Glasgow mindre angenäm än den kunnat vara, men som man bäddar får man ligga! Vi hade trevligt i alla fall, trots vädret som var nästintill anskrämligt. Typiskt Skottland! 

Vi hade hyfsat väder när vi bussades genom högländerna på väg hem i alla
fall!











Jag pratade med Kristian nästan hela vägen hem till Glasgow då hans kines bara sov och sov. Nu känner vi nästan varandra FÖR bra! Vi kom väl hem runt halv åtta och Olle satt hemma och väntade, med en nästan lagad symaskin. Min hjälte! Trots en mycket rolig resa var det nog det bästa som hände i helgen! 

Nu sitter jag bara och väntar på att mina gäster ska vakna, jag har varit vaken länge och jobbat med en översättning åt Pexel. Bra att jobben bara rullar in när man redan har fullt upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar