söndag 22 september 2013

Fredag & lördag


God morgon! Jag skriver från ett hyfsat varmt och höstigt Glasgow just nu, vi får hoppas att det håller i sig så att vi slipper alltför mycket regn. Idag har vi planer på att gå till gymmet och sedan måste jag nog ta itu med lite städning och annat skoj medan Olle pluggar. Han ska inte ha sin nästa tenta förrän i December, men han sätter igång nu på en gång! 

Min skola sätter igång på riktigt på måndag, även om vi hade en heldag i fredags. Vi började klockan 10 som vanligt, med en föreläsning av Professor Mike Barret. Den varade i ca 2 timmar och allt var frid och fröjd tills han började prata om maskinfektioner, sådär precis innan lunch. Fantastisk tajming! 

Lunchen slank ner maskarna till trots, troligen för att den var så himla god! Jag köpte rökt regnbåge på rea häromdagen och har gjort en massa mackröra av det, med dill och senap. Jag avnjöt mina makalösa mackor i Zoes sällskap i det helt tomma kemibiblioteket. Lite kusligt, men väldigt skönt att ha ett helt bibliotek för sig själv, och jag slapp oroa mig för att folk skulle bli störde av mina selleriknapringar!

Folktomt i kemibibblan...

Mitt alldeles egna skåp!
Efter lunchen hade vi en liten labb där 
vi jobbade med uträkningar samt pipett-teknik för att fräscha upp minnet lite ifrån förra året. Allt gick finfint och vi var klara vid halv fyra. Jag knatade hem och städade lite med bara Kristian i sällskap (Chloe hade sin introduktion + föreningsmöte/fest i fredags). Precis när Kristian gick för att möta upp sin finska så kom Olle och Chloe hem, och då blev det middag på en gång innan vi avslutade kvällen i pyjamas i köket med en varsin drink (det kan ha blivit fler än en också...) i näven.


Olles frulle.
Igår vaknade vi pigga och glada av att Kristian var uppe och stekte ägg i köket, så vi knallade upp och intog vår frukost också. Jag käkade kokta ägg med kaviar och Olle hårdbrödmacka med min goda laxröra. Efter frukost sa Olle och jag farväl till våra gäster och tog en promenad ner på stan för att inhandla bland annat ett par välbehövliga nya skor till Olle. Det var packat på stan som vanligt en lördag, men vi hittade det vi skulle ha, och mer därtill. 

Olle slog till och köpte två par nya dojor, ett par för jobb att
ersätta hans trasiga, och ett par för att de var snygga.

Jag fick också ett par nya dojor, supersköna!

Det blev några smycken för min del också, bland annat de här fina ringarna.

Ja, jag vet, julen är långt borta. Men jag längtar så mycket och få människor
kan stoppa mig när det finns fina presentpapper till en billig peng!

Jag lyckades inte motstå presentrullarna, men det här motstod jag
fantastiskt nog. 

Det började att regna lite strax innan vi gick hem, så vi värmde upp oss
med en fika på Nero och när vi kom ut var regnet borta. Min mobil dog
dock strax innan fikat kom, och jag kom inte på att jag kunde använda Olles
telefon förrän senare, så den här utsiktsbilden är den enda jag har att bjuda på
ifrån vår fikastund.

På väg hem genom Kelvingrove Park. 

Om det inte syns ovan så kommer här en bättre bild på
nya hårfärgen.

På väg hem gick vi förbi ett gäng killar som spelade covers i lite folkmusiksstil, med banjo och en kille med en superbra röst! Jag länkar till en video här nedan:


När vi äntligen kom hem från stan var vi utsvultna och lagade kvickt till lite mat som vi åt tillsammans med både Kristian och Chloe för ovanlighetens skull. Resten av kvällen hände inte speciellt mycket, vi var alla ganska trötta, men idag kanske det blir full rulle igen!

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar