söndag 3 mars 2013

Isle of Skye


I helgen besökte vi Isle of Skye med ISoc - internationella studentföreningen och vi har nyss kommit hem. Det var jättehärligt att få uppleva lite natur och Olle mådde mycket bättre efter all frisk luft! Vi hade blandat väder och fantastiskt sällskap! Vår kamera gick sönder, men jag pepprade med mobilen istället!

Första stoppet - en liten by som hette Luss, vid Loch Lomond.






Piren.



Vi tog en promenad längs stranden i solskenet.

Loch Tulla (där en massa lax bor). 

Lite snö i högländerna i alla fall!

Glen Coe - där filmer som James Bond's Skyfall och Harry Potter och fången
från Azkaban spelats in.














Lunch i Fort William.

Loch Garry.





Eilean Donan Castle. Det byggdes på 1200-talet och här möts tre lochs.








Fjällräven!


Ett troll ska detta föreställa tror jag...



Bussbus!



Första stoppet på Isle of Skye!

Vattnet var fantastiskt klart! Och kranvattnet var lika gott som svenskt!




Vi bodde i "huvudstaden" Portree. Det var jättefräscht där vi bodde och Olle
och jag fick det enda rummet för två! 


Jag älskade att det var så färgglatt och att köket var så stort! Olle och jag hjälpte till att laga chili till middag, jäklar vad stark den blev! Vi hade ju en del munnar att mätta, så det var som att vara tillbaka på kåren i köket!


Portree Harbour - The Coloured Houses.




Lunch i solen - fish n chips så klart! Helt underbart tillagad (och tur var väl
det, för det fanns inte mycket annat öppet).

Bild från morgonvandringen till Old Man of Storr & Trotternish Peninsula.
Det här var vad vi lyckades se. Dimman blev tätare och tätare och vi såg
ingenting förutom 50 shades of grey ett tag, kändes som att vi var mitt i ett moln...

Vandringen upp var lång, brant och exceptionellt lerig, tur man hade kängor! 


Olle ville att jag skulle sjunga den här för honom när vi vandrade. Jag hade fullt upp med att andas, så det blev först på bussen!

Kilt Rock & Mealt Falls (kommer från Loch Mealt). En av de
vackraste platser jag varit på, helt fantastisk utsikt över havet och
vattenfallet var så vackert! Blev lite kissnödig bara...



Superklart vatten, man kunde se botten trots att vi var ganska högt upp.
Och ja, jag blev lite smått höjdrädd (men det blev ännu värre på nästa stopp!).






Ägaren till denna bänken valde helt rätt plats!



Loch Mealt.


Lealt Falls. Här var det brant...
















Nu kommer det lite bilder tagna i farten från bussfönstret!








Utsikten från bron till Isle of Skye.





Sist men inte minst: bron som Hogwarts-expressen går på i HP-filmerna! 

Kort sagt: vi har haft en fantastisk helg! Nu är det bara att ladda om för prov i morgon, önska mig lycka till!

1 kommentar: