lördag 23 mars 2013

Påsklov

Sådärja, nu är vårterminen över och jag har lov fram till tentaperioden. Härligt! Men riktigt lov har man ju inte, jag ska plugga stenhårt, för jag ska ha toppresultat på mina tentor, det har jag gett mig fan på! 

Mina resultat från diverse kursuppgifter har ju varit riktigt bra, jag fick senast igår reda på att jag spikade första tentan i CTHD. Alla rätt, inte ett enda fel! Det är lycka det! 

Testet i mikrobiologi som jag hade igår gick sådär, det var ytterst mystiskt... Jag hade förberett mig ganska bra, men jag var bara säker på 24 av 45 frågor. De examinerade väldigt mycket material, men vissa frågor kom jag vet inte varifrån - definitivt inte från något material jag har kollat över, och jag har täckt en hel del. En del material kom från förra terminen, vilket inte nämndes innan. Jaja, det går säkert vägen. Bara 8% av kursresultatet i mikrobiologi i alla fall (dock är det en av de kurser som det är mycket viktigt att jag får bra resultat i om jag vill gå vidare till nästa år - annars blir man utröstad av örådet!). 

På tal om tredje året: jag var på informationsmöte igen igår, för infektionsbiologi-kurserna. Och jag hade hittat hem! Det kändes precis likadant som när jag satt i Torsbergsaulan för första gången och lyssnade på Ylva berätta om IB. Handen i handsken, det här SKA jag in på! 

Tredje året är samma för parasitologer, virologer och mikrobiologer: tredagars fältkurs på en forskningsstation vid kusten i oktober, två moduler (en på hösten: från infektionsagentens perspektiv, en på våren: från vårt perspektiv, diagnos, behandling), en kurs i molekylär teknik, heldagar i labbet varje vecka (dreglar när jag tänker på detta!) och föreläsningar som fokuserar mycket på lärarnas forskning och vad som är "hett" inom våra fält i världen. 

Fjärde året tar vi fyra kurser (vi kan välja och vraka lite) och utför ett projekt som vi sedan skriver vår avhandling på. Vi kan skräddarsy lite som vi vill och vi kommer att jobba med världskända forskare. Glasgow har mer framstående parasitologer än alla länder i Europa kombinerat, ett av de största parasitologi-instituten ligger nämligen här. Detsamma gäller för virologi. Vi kommer att ha riktigt goda chanser att få sommarjobb i forskningslabb, lärarna vill att alla ska ut på något liknande i alla fall och det tackar man ju inte nej till! 

Jag lutar åt parasitologi nu, jag är grymt intresserad av protozoiska parasiter som Plasmodium falciparum (malaria), trypanosomer (Afrikansk sömnsjuka) och Leishmaniasis. Det kommer bli så skoj! Jag var den enda som hade frågor, svarade på frågor och som varit på mikrobiologi-eventet och funderade på att gå med i Infektionssällskapets styrelse. Tror de andra var trötta efter sin föreläsning och efter allt plugg. Blir lätt så efter en intensiv termin. 

Igår var det fest hos Irene för att fira slutet, men Olle och jag kollapsade hemma i soffan fram Irland - Sverige istället. Tror det slutade 0-0, jag skypade med ovilliga familjen och halvsov lite... 

Nu ska jag försöka tvinga iväg Olle till frisören. Han har blivit kallad hippie på jobbet, så nu är det dags! Men det är lättare sagt än gjort att få ut honom ut lägenheten när han har myssockorna på sig och vinden ilar utanför och snön täcker marken. Önska oss lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar