söndag 10 mars 2013

Senaste

Hallå där! Nu har jag inte bloggat på en evighet känns det som, så här kommer senaste nytt!

Jag har haft en del test, och därför har jag inte hunnit med mycket annat, och sedan var man ju på semester där Internet inte existerade...

Jag hade två test förra veckan, ett i DD (typ farmakologi) och det gick väl sådär då jag mest fokuserade på att få färdigt alla tre essäerna till tentan i MoL. Vi fick fyra essätitlar i förväg och på tentan fick vi två av dessa och skulle skriva en av dem. Därför, för att vara säker ska man ju förbereda tre och memorera, vilket är riktigt jävligt... Jag lyckades i alla fall, och i fredags var det dags. Jag blev klar med den sista på torsdag eftermiddag och jag spenderade hela kvällen med Olle i köket där jag försökte återge alla tre ur minnet, och till slut gick det. MEN, jag hade ju ingen tid att skriva dem för hand och se hur lång tid det skulle ta mig, och vi hade bara 40 minuter på tentan.

Så, trots att jag fick den jag verkligen ville skriva som jag var riktigt nöjd med, så valde jag den andra eftersom mitt svar var kortare och jag hade det bättre memorerat (och färre diagram att stressat klottra dit). Jag var så inställd på att de två jag inte ville ha skulle komma, så när jag fick mina två favoriter visste jag inte vad jag skulle göra! Jag bara satt och stirrade på pappret i fem minuter och sedan fick jag panik och skrev för brinnande livet. När jag kom ut så kände jag att jag skulle ha skrivit den andra, men å andra sidan kanske jag inte hade hunnit, och det hade varit katastrof... De flesta skrev den jag inte skrev, så kanske blir lärarna glada när de slipper rätta en hundrafyrtioelfte uppsats om RNA-modifikationer.

Jag hade det inte värst i alla fall, några jag känner hade bara förberett två uppsatser. Av de fyra vi fick var två baserade på material från förra terminen och två från denna, så de tänkte att det nog kommer en från varje. Icke. De var helt oförberedda för de två som kom, så de hade det inte så kul...

Andra bekantskaper hade en ännu sämre dag: tre test! Då kände man sig lite lyckligt lottad i alla fall! Jag avslutade min fredag med labb och sedan promenad i vårsolen med Jenny och Zoe in till stan där jag mötte Olle. Vi promenerade hem och jag fick kolamilkshake på bästa glasserian i världen då jag varit så duktig och överlevt testperioden. Jag undrar vad man får när man suttit sex tentor?

I måndags, direkt efter semestern, hade jag ett till test, labbtest om reflexer i neurologi. Jag hade ju inte hunnit plugga på grund av alla andra test och helgsemestern, så jag pluggade på mitt tvåtimmarshål innan. Inte jättemycket material att täcka och jag kunde det ganska bra redan, så det kändes skitbra. Kom in till testet. Gjorde testet. Mötte vannerna. Vad i hela friden var det där?!

Testet var jättekonstigt, inte alls som någon av oss trott att det skulle vara, och här trodde vi att det inte fanns mycket annat de kunde fråga oss, men tydligen...

På kvällen åkte Olle och jag till IKEA för att handla till knytkalaset och upptäckte till vår fasa att de hade slut pa korv, vi som hade tänkt käka det till middag! Min sämsta IKEA-upplevelse någonsin! Och nu har man fått stå till svars för hästköttsskandalen också. Inte lätt att vara svensk före detta IKEA-anställd här nu!

Vi kom hem med lite nya grejer i alla fall och resten av veckan har jag vigt åt att städa och piffa lägenheten. En av mina kompisar fyllde år i tisdags och vi bestämde att vi skulle fira henne hemma hos oss med våra gemensamma vänner. Alla lagade rätter från sina respektive länder, Olle och jag bjöd på köttbullar, smörgåstårta och äppelkaka som representanter för Sverige. Olga och hennes slovakiska vän Maria hade gjort sushi och traditionella jättegoda efterrätts-'gnocchis'. Nils kom med wienerschnitzel och Marios hade lagat grekisk lasagne (hette något liknande pistachio). Det slank ner lite dricka också, och vi hade en riktigt trevlig kväll. Vid två begav de sig, och jag stupade på en gång. Vaknade igår och insåg att Olle diskat och städat allt när jag sov. Guld (eller en fotmassage) värt!  


Vi preppade äppelkaka med min nya leksak! 



Blev skitgott, speciellt med havrecrunchet på toppen!


Smörgåstårtan var också en hit. Första lagret var avokado med krabbröra, andra lagret ägg och räkröra och sedan lax på toppen.

Mina kära vänner! Marios, Nils, Olga och Maria.


Gjorde en födelsedagstårta åt Olga också!

Överbliven sushi till frukost, blir knappast bättre!

Jag var ju hyfsat trött efter min 9-4 dag (mer som 9-4.30, labben drar alltid över...). Jag trodde nästan inte att jag skulle kunna ta mig till labben dock. Jag satt i datalabbet med Irene (vän från Italien) på nionde våningen i en annan byggnad innan och vinden rev i knutarna utanför. Vi hade jackorna på oss för det blåste igenom fönstren in. Vi har fått jättekallt helt plötsligt, med stormvindar och lite regn. Fan, vi som precis vant oss vid den onaturliga mängden finväder vi haft!


Blommor, grönt gräs och finväder har bytts mot regn, blåst
och någon sorts lerig plöjning av skolans mark, utan anledning.
Vi hoppas att de ska sätta genetisk modifierade plantor där!

Igår trotsade jag dock fulvädret och drog på mig gummistövlarna för att hämta Spunken i stan och tur var väl det för vi hade en jättetrevlig kväll igår! Vi lagade kyckling med blomkålsmos, rostade brysselkål och ångade sockerärtor och det smaskade vi på tillsammans med vin framför Melodifestivalen-finalen. Trots att de vi från början höll på kom långt ner var vi ändå nöjda med Robin (inte Olle, han var riktigt deppig för att Ralf inte vann). Tack gode gud för jurygrupper, annars hade Jahaja vunnit... 

LCHF-käk med Spunkaleinen! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar