onsdag 20 mars 2013

Här igen

Goddagens, nu är jag tillbaka igen! Till skillnad från vissa tursamma kompisar så avslutas min termin med två prov den här veckan, så jag är ju lite upptagen... 

Vad har hänt sedan senast? Tja, i helgen var vi på stan och handlade nya finskor/jobbskor åt Olle (äntligen! - han har gått till jobbet i kostym och gympadojjor alldeles för länge nu). Det tackar vi Deichmann för! Jag inhandlade ingenting alls åt mig själv, men fick mysa runt lite på barnavdelningarna dock (inte till oss, så ni kan vara lugna!). Olle beställde nya glas till sina brillor på Specsavers med, och när han skulle betala fick han 150 spänn rabatt. Varför? Hans syn har blivit betydligt sämre och avnjuter nu en rabatt reserverad för människor med otroligt dålig syn helt enkelt (och detta innan 30). Mina gamla gubbe...

Vädret var riktigt dåligt och det började riva i magen efter ett tag så vi tänkte att vi skulle äta något. Men ICKE! Restaurangen vi ville gå på hade lagt ner, vad fasen gör man då? Vi tog en pretzel och åkte hem.


Vi handlade på Tiger också, en dansk
"Lagerhaus"-typ-affär. Älskar den! Hyfsade
priser och roliga grejer. Och så har de ju så
roliga namn på allt...

Okej, jag köpte visst en grej till mig själv,
men jag kunde inte motstå! Jäkligt händig
pryl faktiskt.

Inte bara danskarna som har roligt när de
namnger grejer, den här påsen hittade jag
bland chipsen på Sainsbury's. Fråga mig inte
vad fasen det är, har ingen aning!

Det här vet jag dock vad det är, godaste maten! Vi käkade laxpasta i måndags
och till förrätt gjorde vi zucchini-rullar med en helt gudomlig fyllning.
Jag var litet deppig efteråt, man blir ju det när maten är slut eller när man är
mätt och inser att det här var veckans höjdpunkt, och nu är det över...

Förutom shopping och mat så åstadkom vi även litet städning i helgen, allt är glimmande rent här hemma nu! Jag skypade med pappa sedan också, alltid lika trevligt! Andra släktingar skickar tidiga påskhälsningar, det tackar vi också för!
Skolveckan kan ni säkert föreställa er: plugg, plugg och mera plugg. Måste plugga efter att jag skrivit detta också. Men förutom våra sista föreläsningar och plugg inför prov så har jag även gått på en del möten där man får information som ska hjälpa en välja riktning för nästa år (om man kommer in). Igår var vi allihopa och lyssnade på koordinatorerna som håller i de fyra "Human Biology"-degrees. Den presentationen var helt värdelös, de drog över, de svarade inte på frågor, en av professorerna förolämpade alla elever och deras frågor... Vi gick därifrån mer förvirrade och deppade än någonsin. Suck... Olga och jag tog ut våra frustrationer på gymmet och sedan delade vi på en pizza. Man måste leva balanserat! 

Jag var även på ett möte i måndags angående programmet man kan söka till där man får åka ut på "praktik"mellan tredje och fjärde året. Det ger ju så klart fantastisk erfarenhet och man blir mer eftertraktad på arbetsmarknaden. Man söker projektplatser hos olika företag, universitet, forskningsinstitutioner... Man är borta i minst tio månader och kan fara nästan varsom i hela världen. Vissa får betalt (de som lyckas få platser inom läkemedelsföretag tjänar skitbra!). MEN: endast 30-40 elever blir antagna. Utav 600 som i år gör degrees inom biologi. Efter att vi fått våra resultat för detta året i sommar så kommer vissa studenter med tillräckligt bra resultat att få en inbjudan att ansöka till programmet. Just nu är jag en av de studenter som är ovanför gränsen, men jag har ju fortfarande sex tentor att avklara... 

Och när vi ändå är inne på det ämnet: vi har fått vårt tentaschema. Min första tenta är direkt på morgonen den 22 april, första dagen på tentaperioden. Och som om inte det var nog: jag har en till tenta den dagen - MoL. INTE min favorit! Jag tentar alltså av 30 credits (30% av slutbetyget) på en dag. Kuuuul! 

Resten av schemat är okej, och jag är klar den 8 maj. För visso betyder det att jag är klar tidigt, men jag missar pappas och systers födelsedag + studenten och balen. Jag var lite deppig över det, men när jag sa det till Olle lyste han upp. "Men då kan du ju följa med på bröllopet!". Jag hade inte ens tänkt på det, jag blev jätteglad! Så vi köpte biljetter på en gång, så jag kommer till Sverige en gång i april och en gång i maj. Och med oss hem till Glasgow åker två vänner från Sundsvall! Man har en del att se fram emot ändå! 

Sista glada nyheten då - en från Olle och en från mig. Jag är stensäker på att jag nästan spikade mitt test idag och Olle har blivit deputy fire marshall på Hudson i sin avdelning. Det är nog så nära som vi kommer till att ha en brandman i familjen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar