lördag 3 september 2016

Jury eller ej?

Den här veckan har varit riktigt flängig, fram och tillbaka till stan ibland flera gånger om dagen, och i princip helt i onödan. Allt är det skotska rättssystemets fel! Det började med att jag fick en kallelse för ett tag sedan, som sa att jag skulle komma in för jury duty i måndags. Dock ställde de in i söndags och ville att vi skulle kolla igen måndag kväll om vi skulle komma in på tisdagen istället. Det skulle vi inte. Jag var dock på stan ändå i tisdags, jag och Olle tyckte att vädret såg hyfsat nog ut för en väldigt tidig promenad till jobbet och tidig frukost på en parkbänk. Myspys! 

Pastrami, mjukost, feta & sallad på wraps, perfekt att packa och wraps är ju ändå en av
 Olles absoluta favoriter. Dessutom en termos med kaffe och en smoothie till mig.

Lättpackat som sagt.

Olle var glad och nöjd.

Hyfsat trevlig utsikt (och sällskap från alla fontänblöta hundar
 som sniffade mat hos oss).

När jag lämnat av Olle tog jag mina trötta ben och gick tillbaka till universitetet. Mitt studentkort har gått ut, så jag kommer inte längre in i bibblan. Dock har de inga barriärer i kemibibblan... Man får inte vara dum! Där satt jag och filade på mitt CV tills jag trodde att jag skulle dö av hunger, då gick jag hem istället. Ingen rast eller ro där dock, det var bara att ladda om och förbereda för besök...

Äntligen lunch! Jag tog vad vi hade - knäcke, brie & tapenade. Lyxigt och mättande!

Jag hann precis komma hem innan regnet började falla, och fick sedan se en spektakulär
 regnbåge genom fönstret (har sett två den här veckan, så regnet för med sig något
 positivt i alla fall!).

Vår nyinflyttade sambo Coco frågade i måndags om det skulle vara OK att hennes svenska före detta sambo Hanna (Nilsson till och med!) sov över en natt. Varför inte? Vi hade en jättetrevlig kväll då vi tittade på bröllopsfoton (när vi sa att det var en månad sedan vi gift oss och Coco insåg att vi faktiskt var gifta), lagade mat tillsammans och sedan delade på några flaskor vin över maten och sent in på kvällen. Inte ofta vi stöter på svenskar som vi vill umgås med häromkring. Det blir nog inget mer umgåsande dock, hon bor nämligen inte här längre, utan i Linköping (där alla Hannor jag känner har bosatt sig. Det vill säga en Hanna, jag känner en Hanna och hon bor i Linköping!). 

Förrätt: getoststoppade och bacon-inslagna dadlar.

Dipp-time! Feta, pesto & blandad broccoli/laxdipp (rester från helgen, man får inte slösa!).

Jag stod för sallad, dipper, förrätt & klyftpotatis. Olle jobbade hårt
 med kycklingen. Coco (som är värdelös på att laga mat enligt
 egen utsago) betalade.

Vi tog helt taberas!

Eftersom det blev en lite sen kväll på tisdagen struntade vi i att gå till stan tidigt och Olle tog tunnelbanan istället. Jag gjorde detsamma fast lite senare, jag hade äntligen fått en tid för min jury duty. Klockan 10 infann jag mig och vi blev inkallade i en rättssak där vi fick vänta. De ropade upp oss, och så fick vi vänta lite till. Runt 11 kom de dock och sa att de rättegångar som skulle komma in under dagen antingen blivit uppskjutna eller att de hade jurymedlemmar redan, så de skickade hem oss och sa åt oss att komma tillbaka under torsdagen.

Dags för rättegång. Eller?


Jag började ordentligt med pennkjol och klackar i onsdags, när jag kom in sist i fredags hade det gått nedför till jeans och t-shirt (fast med kavaj i alla fall). De sa att man skulle vara bekväm!

Jag gick inte hem på en gång, klockan var trots allt 11 och jag tänkte att Olle kanske ville slå till på en dubbeldejt-dag (vi hade redan restaurang-planer för middagen) så vi stämde träff för lunch också. Efter en timmes Olle-lunch kunde jag dock inte hitta något att sysselsätta mig med fram till middagen, så jag for hem. Där hann jag byta om och jag tänkte att jag skulle behöva städa efter besöket också, men det hade vår svenska besökare gjort jättebra redan, vilken lyx! 


De har öppnat en street-food våning på toppen av Buchanan-gallerian, där de har massor av stånd med olika småföretag som annars säljer sin mat i vagnar på marknader etc. Vi var så klart nyfikna... 

Vi började med bubbelte på Mooboo (ännu en voucher som höll på att gå ut!). Vi drack en choklad-mint med klassiska tapioca-pärlor, och en vanilj med kokos-gelé. Yum!


Olle valde sedan en chilli-dog och jag en hanoi pulled pork bao bun.


Efterrätt i form av Dumle (!!!) väntade hemma från Hanna. Som jag njöt...

Så, mot stan och ännu en dejt med Olle på eftermiddagen! Vi använde vår sista voucher som jag shoppat tidigare under sommaren då jag blev lite besatt av att köpa vouchers för bra deals på olika restauranger... Innan vi fick mat fick vi dock vandra runt lite i Merchant City, där vi inte ofta är (vi upptäckte till och med ställen vi aldrig sett förut - och vi har bott här i 5 år! Det borde inte kunna hända). Jag hade bokat bord klockan 18 för man vet aldrig hur länge Olle måste jobba över i månadssluts-tider. Han var klar vid 5 som vanligt dock (de har blivit så effektiva på jobbet nu, för det mesta har de inget att göra. Olle har tråkigt...) så vi gick som sagt en sväng och byggde upp lite hunger. 


Man kan hitta rätt coola väggmålningar i Glasgow - bl.a den här på klassiska konserthuset i Merchant City, som visar Skottlands och framför allt ön Arrans djur- och växtliv.



Jag är speciellt kär i dessa två sötnosar...




Rätt bra sätt att piffa upp en parkering! Vi stötte på en turist-gubbe som undrade vad alla stannade och tog bilder för, så vi förklarade lite om djurlivet och att många byggnader har konst på sig i Glasgow - de har till och med guidade turer man kan ta för att se lite olika.


Man kan precis skymta en kilt här, självklart främsta valet av
 utstyrsel för svampplockning.

Lite längre bort från parkeringen hittade vi mer konst och optiska illusions-hus som tillhör ett av centrala Glasgows många college/universitet.



Restaurangen vi besökte var Sapporo Teppanyaki, där man sitter i ett sällskap runt stekbord där kockarna lagar maten åt en och slänger runt räkor etc. Det var lite småkul, men när vår kock tyckte att han kunde slänga potatisbitar på oss så att vi kunde fånga dem med munnen, då tyckte jag att han gått för långt. En tjej vägrade och fick en potatis på huvudet. Jag lyckades övertala honom att slänga mina till Olle, han har mycket bättre koordination! 

Dejt-time! Mycket bättre än mina tråkiga jury-kläder...


Redo för potatiskast, mitt i förrätten (sushi till mig, och dumplings till Olle).


Till varmrätt blev det egg-fried rice, wokade grönsaker och ett urval av kött. Vi fokuserade på den väl-karamelliserade laxen och ankan. Mmmmm....


Klart man får svira lite på dejt, vi kör ju ändå inte! Jag drack
 en Tokyo Ice Tea och Olle en Green Dragon. I bambu-glas!

Här kommer ett urval av andra vouchers vi avnjutit: 


Innan Sverige-resan mumsade jag en massiv asiatisk afternoon tea på Chop Chop (där de har ett körsbärsträd INNE i restaurangen) med Imogen. I dealen ingick även bubbel att skölja ned med. Jag tror det var bästa vouchern hittills, så gott och så mycket mat! Olle fick resterna i en doggy bag till middag...


Olle fick vara med på en annan voucher vi drog nytta av innan
 Sverige - då vi käkade tapas på La Boca.

När vi kom hem efter att ha intagit vår asiatiska middag satt vi och väntade i extas
 på andra avsnittet av GBBO. Vi blev inte besvikna!


Min favorit är så klart den här snyggingen - rött hår och flygplansingenjör. Aaaaw Andrew!

På torsdagen återgick vi till vår rutin och vandrade tidigt till stan på morgonen. Jag hade jury duty igen klockan 10 så jag satt och väntade med en bok i handen på ett café. Klockan 10 infann jag mig sedan för en halvtimmes väntan, men de bestämde sig för att skicka hem oss i ca 1 h och 40 min, men vi var tvungna att komma tillbaka. 1.5 h är inte lång tid nog att åka hem och tillbaka, så jag gick en lååååååång prommis i Glasgow Green och filurade på saker och ting (så klart var telefonen död - det är den alltid nuförtiden - så jag kunde inte fördriva tiden med podcasts eller musik). När vi sedan kom tillbaka hann vi bara vänta en liten stund och bli inräknade och sedan skickade de bort oss IGEN. Tillbaka kl 14 den här gången, då de faktiskt satte oss i en rättegång. De drog namn ur en skål och jag blev inte vald, så jag fick gå hem (ännu en långprommis längs floden, snacka om att mina små ben var trötta!). 

Chai Latte-frukost.

Middagen blev intressant, för första gången använde vi picklade valnötter. Det var gott, passade utmärkt i lammgryta.


Har man dumplings i sin gryta behöver man inte koka ris!


Torsdagslyx med ost, kex & vin framför en eld i kaminen.

Detta upprepades nästan under gårdagen, min sista jury-dag. Tidig morgonprommis, frulle på ett närliggande fik, in klockan 10 och fick vänta. Kom tillbaka 11.30. Kom tillbaka 11.30 (efter ännu en långprommis i närliggande Glasgow Green) och väntade. Och väntade. Till slut kom de ut, men istället för att kalla in oss fick vi gå! Tjoho, nu slipper jag i två år framåt! 

Det är över nuuuuuuu...

Ännu en prommis hem strax innan regnet, och sedan regnbågen, kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar