onsdag 15 oktober 2014

Hurra för vetenskap!

Det gick vägen! Experimentet funkade prima igår, tack till alla som höll tummarna! Jag har nog som sagt aldrig varit så nervös i labbet någon gång, men jag tror aldrig jag blivit så exalterad över ett resultat heller, så det jämnade ut sig. Allt var ju mycket känsligt, så Dave kom in i labbet och hjälpte till med de knepigare stegen, till allas överraskning. Han har inte varit i labbet på ca 10 år tydligen, och alla som såg honom i labbrock bara stannade och såg förvirrade ut, och sedan började de skratta. Stackars Dave, han som bara ville hjälpa mig! Det var tur att han var där, vi testade en otestad teknik med en gel igår, en livsviktig del av vårt experiment, och när vi berättade vad vi gjorde tittade alla mycket tvivlande på oss. Tji fick de dock, vår teknik funkade prima!

Under sista delen av experimentet igår hade vi ett labbmöte också, och eftersom mitt experiment funkat så bra, och för att Lucy fyllt år och också fått två artiklar publicerade i veckan, så ackompanjerades det vanliga kaffet och kakan under mötet med en del alkohol... Vi hade bubbel över från Annas doktorand-firande, så vi skålade en del med det, och Lucy knäckte en pava rödvin med. Jag har i och för sig aldrig varit på ett labbmöte i Sverige, men jag tvivlar på att man får göra så hemma, speciellt som vi alla gick tillbaka till labbet och fortsatte jobba efteråt!

Jag har en hel del efterjobb att klara ut från igår, eftersom jag gick hem ”tidigt” klockan 6, men även om det är lite drygt idag så tror jag ändå att det var rätt beslut. Jag kom hem precis i tid till middag med brudarna, och sedan (efter att vi bråkat om bastutraditioner medan vi lagade mat och diskade) gosig filmkväll framför Mean Girls (Clarissa hade aldrig sett den och Jessie ville inte fortsätta leva i ett hus med någon som inte sett Mean Girls) på projektorn i ett hyfsat varmt vardagsrum för en gångs skull (tända ljus och skedning under en massa filtar hjälper rätt bra i ett stängt rum, men fy fasiken vad kallt det är att gå ut ur rummet sedan!).


Medan jag var på jobbet hela dagen igår (jag åt till och med lunch här, helt galet!) så fixades det hemma tydligen, med kylan och regnet som kom med Oktober har en del problem uppstått i huset. Som vanligt bildas mycket kondens som är dåligt för fönstren och vi har även sett början till lite fuktskador på vissa väggar. När jag kom hem så hade mina väggar och fönster målas med specialfärg som ska bekämpa fukt bättre, så vi får väl se hur det går. Skönt att de försöker i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar