onsdag 8 oktober 2014

Framgångsrik vecka (hittills!)

Det är förvånansvärt soligt i Dundee idag, efter dagar med hällregn och ruskiga vindbyar. Jag sitter dock inomhus och kommer nog göra det resten av dagen, trist att man inte kan ha utomhuslabb på dagar som denna! Min tå mår mycket bättre, det är bara trappor som är lite knepigt nu. Den har vant sig vid skorna jag använder, men tyvärr ger de mig skavsår på hälarna när jag går för mycket, så snart får tån kanske vänja sig vid ett annat par.

Dagarna i labbet har varit rätt bra, jag kom in rätt sent i måndags morse, så det blev inte mycket gjort då, men jag löste lite problem och förberedde för desto mer jobb på tisdagen. Det var rätt trevligt att ha en lugn dag med bara småjobb inne på kontoret, det krävdes minimal energi (superbra eftersom jag vilade tån och struntade i att gå och handla lunch) och det var ganska glatt humör runt omkring mig, trots vädret. Vi hade mycket besök på kontoret, och jag bjöd på en massa bullar som jag släpat med från Glasgow, vilket blev mycket uppskattat. Alla tyckte att Kanelbullens Dag var en fantastisk högtid, och Anna i vårt labb tyckte att jag borde stanna kvar i labbet till åtminstone nästa Oktober! Laura var överlycklig över att det fanns bullar, hon halkade in precis när hon hade sin eftermiddagsdipp och behövde lite energi, och efter henne kom Chris och vi hamnade i en lång konversation och bullform och fyllningar (hans sambo är svensk och de har tydligen bakat en del bullar tillsammans).

Sist men inte minst har äntligen fått en mycket fin komplimang av Han, som är väldigt svårflörtad när det gäller nya labbmedlemmar. Han kom och tjatade om kaffe ett par gånger under dagen i måndags, och när Seb äntligen bjöd till bjöd jag på bullar också, vilket blev mycket väl mottaget. När vi hade fikat klart gick grabbarna för att diska lite, och jag hörde på hur Han tyst sa till Seb: ”I like this one. I think we should keep her”. Äntligen har jag lyckats nästla mig in hos Han också!

Igår hade jag inte så mycket tid för fika, jag utförde mitt mycket viktiga testexperiment som kräver en del timing. Jag avklarade ju ett försök förra veckan, men det gick sådär eftersom en del av materialet jag testade blev för varmt och torkade ut lite. När jag försökte igen i fredags, beväpnad med is och efter ett möte med Dave i torsdags, så gick allt som smort, fram till att någon ur granngruppen (som vi inte gillar alls här hos oss) hanterade en frystork fel och vi blev tvungna att lämna labbet omedelbart för att undvika att inhalera giftiga gaser. Mitt experiment kräver att jag mycket noggrant tar prover var 20 minut, och eftersom evakueringen bestod i ca en och halv timme var allt förstört när vi äntligen fick gå tillbaka in. Eftersom det inte fanns mycket mer att göra så gjorde jag besviken, men lite smånöjd att få åka hem tidigt, sällskap med Laura till tågstationen i regnet (hennes experiment var klara snarare än förstörda, så hon var lite gladare än Dave och mig när vi alla drack kaffe och fikade tillsammans under evakueringen). Precis innan vi gick blev jag lite gladare dock, Chris kom inrusande och visade glatt upp ett foto av en restriktionsanalys han kört på materialet från cellerna jag hjälpte honom med i torsdags kväll – tre av dem hade funkat! Äntligen, efter några veckors kloning! Han var överlycklig så klart, och både jag och Laura hurrade med honom, lite väl mycket kanske, men det var ett mycket stort framsteg!

Jag hade mitt stora framsteg igår, allt funkade bra med testexperimentet och jag kan nu gå vidare med att använda mycket mer av mitt hårt framarbetade material och utföra experimentet på riktigt. Jag sitter för nuvarande och skjuter upp det, kanske till i morgon... Jag är så rädd att något ska gå fel med så mycket material, om det går fel måste jag börja om ett par steg bakåt igen!


Jag firade mina labbframgångar med att gå på bio med Cordula igår efter jobbet, vi såg Gone Girl med Ben Affleck och Rosamund Pike. Det var en väldigt bra film, och jag har fått berättat för mig att boken är superb, men den var ganska upprörande psykologiskt. Men som sagt, riktigt bra, mycket välgjord, definitivt något jag rekommenderar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar