onsdag 19 mars 2014

Science Week

Här sitter jag på min lediga dag och försöker skjuta upp det faktum att jag idag måste skriva en essä och memorera den till i morgon, så jag bestämde mig för att blogga lite. Jag var ledig i måndags också, men igår både jobbade jag och gick i skolan. Jag spenderade morgonen och förmiddagen som personal på Science Week som hålls för ungar från olika låg- och mellanstadieskolor på universitetet. Jag jobbade morgonpasset med min klasskamrat Gillian och höll presentationer för grupper om ca 6 ungar om trypanosomer (som orsakar afrikansk sömnsjuka) och Leishmania. Vi hade affischer vi presenterade ifrån och ungarna frågade en massa frågor och fick leka lite med diverse prover och mikroskop. Jag älskar verkligen att jobba på dessa dagar, ungarna är så entusiastiska och nyfikna och ställer en massa frågor om parasiter och om hur det är att vara i ett labb (som tydligen ser ut som det labb Spindelmannen blev biten i). Allt gick superduper för oss på morgonkvisten, jag fick till och med lite frågor om var jag kom ifrån (de trodde Kanada och blev överraskade över att det var Sverige och ville höra massor om det, och lära sig svenska - jag gjorde mitt bästa!). Eftermiddagen spenderade jag med att presentera malaria, jag sövde myggor och visade dem olika stadier av myggans utveckling och visade en inlagd hjärna som var mycket uppskattad så klart!  




Tse-tse flugan som bär trypanosomer under ett dissektions-
mikroskop var en av dagens favoriter: "Den ser så stor ut!".


En "liten" fluga som bär amerikanska trypanosomer.

Gillian pratar om Chaga's Disease.

Efter att ha jobbat fram till två var vi tvungna att springa till vår föreläsning i en byggnad på andra sidan campus. Vi började vår farmakologikurs tillsammans med farmakologi-studenterna igår och är därför i en ny byggnad. Föreläsningen var ganska tråkig trots att föreläsaren normalt sett är riktigt stimulerande, innehållet var helt klart anpassat för hur lite farmakologi-studenterna vet om mikrober och farmakologi-innehållet var mest upprepning för mig, jag tog ju en sådan kurs förra året. Det kändes lite tråkigt och onödigt, men det blir förhoppningsvis bättre nästa vecka. Nu måste jag sätta igång, det är verkligen full rulle kanelbulle här nu! Jag har en essä i morgon bitti och efter det måste jag tillverka en labbrapport på en gigantisk poster som ska in på söndag och presenteras nästa vecka (på vårt parasitologiprojekt vi jobbat på de senaste veckorna) och efter att det är gjort har vi två test på fredagen innan terminen äntligen är över. Dessutom måste jag fortfarande traggla med min praktikplats för nästa år. Jag börjar se ett ljus i tunneln nu, och jag kommer att informera alla när allt äntligen blir klart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar