lördag 1 mars 2014

Intervju på Kvarnkullen

Jag ber om största möjliga ursäkt för dålig uppdatering den här veckan, men nu kommer allt på en gång! 

Höjdpunkten den här veckan var ju mitt besök i London i onsdags då jag blev intervjuad för två praktikplatser hos två malariaforskare vid National Institute for Medical Research i Mill Hill. Jag förberedde mig så gott jag kunde på tisdagen och skypade bort min nervositet med päronen och Snuden innan Olle lämnade av mig på nattbussen. Det var faktiskt jättesmidigt med nattbuss, dock tog det ungefär 8 timmar att komma fram. Bussen stannade mitt inne i smeten i London, så jag var tvungen att ta morgontunnelbana tillbaka åt Glasgow-hållet till Mill Hill och sedan en liten busstur uppför en backe till institutet. 


På väg till nattbussen. Olle har svårt för att titta in i kameran...


Institutet. Det ser lite skrämmande ut, men det är jättefint och väldigt ljust
där inne.

Min första intervju var med Anthony Holder klockan nio, och både han och hans PhD-student var jättetrevliga. Jag tyckte intervjun gick hyfsat och var nöjd med att alla var så trevliga! Min andra intervju gick av stapeln klockan 11, så emellan satt jag och pratade med alla andra sökande, de var också jättetrevliga, så det gör inte så mycket om någon av dem skulle få platsen istället för mig. 

Min andra intervju gick ännu bättre tyckte jag, jag fick prata med tre personer, först en trevlig PhD-snubbe som ersatte den egentliga handledaren som blivit överkörd av en bil och brutit armen och inte kunde komma in, den andra var Jean Langhorne som är den äldre kvinnan leder det labbet. Hon var väldigt glad och uppmuntrande (jag var lite rädd först, hon såg så arg ut på sin bild, men hon var snällast av alla!). Sist av allt träffade jag förra årets praktikant och pratade med honom om projektet och hur alla var att jobba med, han gav definitivt mycket värdefull information. 

Det var lite tråkigt att alla var så snälla och glada och att allt verkade så bra, för då kände jag att jag verkligen ville ha platsen. Jag brukar vilja tänka mer pessimistiskt så att jag inte blir besviken...

Efter min sista intervju gick jag ut och njöt av solskenet och upptäckte Mill Hills många fina bostads- och grönområden till fots. Jag knatade en bit av vägen till bussen med Andrew, en trevlig sökande från York University, och pratade om dagen och speciellt om Jean Langhorne, som vi båda var glatt överraskade av (skönt att kunna prata med någon om samma plats utan att de vill tävla, alla från min klass var så otrevliga att umgås med den dagen, de var helt spattiga och kunde inte bete sig normalt eftersom vi hade intervjuer för samma platser). 


Finväder!










Efter min lilla upptäcktsfärd bestämde jag mig för att fara tidigt till flygplatsen och plugga lite. Tyvärr hade jag inte nog med kontanter till bussen, men en jättesnäll kvinna gav mig lite slantar så att det räckte och jag slapp gå ner till centrum igen och leta efter en bankomat och växla sedlar. Bussen tog mig till en annan del av Mill Hill där det finns en större tågstation, omgiven av ett större centrum. Jag tog tåget till Luton flygplats direkt och väl där satte jag mig på ett fik och kunde äntligen få i mig mat för första gången den dagen. 

På bussen till tågstationen. 


I väntan på tåget...

Parkerad på flygplatsen.

Snart dags för ombordstigning.

Flygplatsen var liten, lugn och trevlig (det här inlägget överanvänder ordet "trevligt") och allt gick smidigt hem till Glasgow. Jag var hemma i lägenheten vid 7 tror jag, men internet funkade inte så jag kunde inte blogga. Detsamma gällde för torsdag morgon innan min omplanerade föreläsning och heldagslabb (som slutade halv tre istället för 5 - hurra!). Labben var rätt intressant, vi förberedde en kvantitativ realtids-PCR som kördes under natten för att diagnosticera potentiella HIV-patienter och ställde diagnos på 7 olika patienter med olika stadier av Hepatit B med ett ELISA-test. 

Det fortsatte med statistik och uträkningar igår morse innan jag fick gå hem och ha en hel dag och kväll för mig själv i lägenheten. Vad spenderade jag denna dyrbara tid på då? Jo, jag städade och förberedde inför inspektion av potentiell hyresgäst idag och la mig sedan utmattad i sängen och väntade på att Olle skulle komma hem från stan. Hudson's sociala kommitté anordnar lite olika event för de anställda då och då, och igår var de ute och käkade tvårätters middag och kollade på stand-up.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar