fredag 14 september 2012

Semestersummering

För några timmar sedan kom vi äntligen hem till Glasgow efter vår skotska semester. Det tog oss drygt fyra timmar att resa hem från Inverness med buss, om man räknar med bussbytet i Perth. Vi har haft en superhärlig vecka, och nu ska vi använda helgen till att ladda om innan vi båda ska tillbaka till verkligheten igen!

Håll i er, för nu kommer ett redigt inlägg!

Vi började vår resa i granitstaden Aberdeen, där allt bara var grått och relativt trist. Vi spenderade en natt och nästan två dagar där, och det räckte alldeles utmärkt då stället inte riktigt var vår kopp te.

Vi utforskade staden noggrant efter att vi checkat in på hotellet, och njöt speciellt av den långa stranden trots det tråkiga vädret.

Den stora nöjesparken vid stranden var helt död. Kanske för att det var måndag förmiddag?

Det var verkligen en jättehärlig strand att promenera längs, vi måste ha krossat hundratals fina små snäckor och musslor där vi gick, men jag hann i alla fall föreviga ett par stycken innan de gick detta grymma öde till mötes!

Kras kras...

Vi hittade en liten kanin bland stenarna vid hamnen/kanalen/slussen ut till havet på ena änden av stranden.

En båt på väg ut.

Inne i stan var det grått värre och det gjorde ju inte underverk för humöret precis. Vi var riktigt trötta efter att ha gått så mycket och stigit upp tidigt, så det enda vi ville ha var ett trevligt fik. Men tyvärr insåg vi snart att Aberdeen lider av svår cafébrist...

Som tur var ramlade vi över den här färgglada parken och orkade så gå lite längre. Och vips, så hade vi lyckats hitta Aberdeens enda bra, prisvärda fik! Kakorna var hembakta, bitarna var gigantiska och priserna mycket lägre än på andra ställen. Jackpot!

Och när man fått i sig en sådan mängd energi orkar man ju gå lite till!

Vi hittade Robert Gordon University och Marischal College.

Det fanns en del kyrkor och andra heliga byggnader att hålla reda på...

Det syns kanske inte, men den här statyn ska föreställa William Wallace. Jag tyckte personligen inte alls att han var speciellt lik originalet Mel Gibson. Kan det vara snorbromsen månne?

Första semesterkvällen spenderade vi på det enda roliga stället vi hittills hittat i Aberdeen: Union Square Galleria. Vi käkade tvårätters spicy middag på Giraffe och sedan fick Olle välja bio. Det blev Lawless med en helt fantastisk Tom Hardy (vår nya gemensamma favoritskådis). Filmen var lite hemsk, men även rolig och spännande!

Väl hemma på hotellet kollapsade vi av trötthet i en o så efterlängtad säng och somnade på stört efter att ha njutit av vår favorit den här semestern: TV:n! Vi märkte verkligen hur mycket vi har saknat TV. Lite patetiskt kanske, men vi tyckte det var jättelyxigt att kunna slå på TV:n när vi ville!

Efter en medioker frukostbuffé och utcheckning knatade vi med vår packning i sällskap till Duthie Park för att kolla in Aberdeens Winter Gardens innan vi åkte vidare mot högländerna. Vi hade fått höra att det var en av de största tursitattraktionerna i staden, och det tycker vi är alldeles korrekt!

Trädgården var definitivt det bästa med staden! Det är gratis att gå in och det otroligt fint och ganska stort! Mycket bra tidsfördriv! Själva parken som låg precis vid River Dee höll på att renoveras när vi var där så mycket av den var avstängt och det såg lite si och så ut, men vi hade riktigt bra väder!

Gott om vatten var det, med alla fontäner, dammar/bassänger och floden så klart!

Statyer var också vanligt förekommande, och vi hittade en vacker paviljong.

Själva vinterträdgården var anlagd mestadels inomhus i stora växthus, och den var indelad i olika delar med en massa olika växter.

Vi började i någon sorts djungel... Många broar!

Vi hittade en massa fiskar, grodor och sköldpaddor.

Efter djungeln blev det en tripp ut i solen.

Världens längsta tistel? Imponerande och lite skrämmande visst, men här den verkligen hemma i en så väl omhändertagen trädgård?

Kattstatyerna var alldeles för många och lite småläskiga...

Mer lappar än kaktusar...

Kaktusdjungel!

Efter värmen i kaktusdjungeln (där jag fastnade med jackan så klart!) blev det tryckande värme och fukt  i den tropiska djungeln.

Efter vinterträdgården blev det italiensk marknad i stan där vi handlade en helt gudomlig pecoriniost och parmesanlindad salami till matsäck.

Efter en jättejobbig bussresa med många stopp kom vi äntligen fram till Inverness, som är en jättemysig stad! Vi bodde precis bredvid St Andrews Cathedral på ett familjeägt litet B&B.

Mitt i stan bodde vi, precis bredvid floden Ness som går från Loch Ness genom Inverness och ut i havet.

Promenaden längs floden är helt otroligt mysig, och speciellt romantisk på kvällen...

Vi tog en sväng in i Old Town också, men vi kom snabbt tillbaka till floden, det var verkligen det bästa med hela staden!

Någon sorts knepig staty med en enhörning och kråkor stod på torget...

Dag två besökte vi slottet.

Fin utsikt!

Vi promenerade lite mer längs floden under andra dagen, på väg mot Floral Halls. Vi hittade en minigolfbana på vägen, men bestämde oss för att skippa det (det regnade en del just då...).

Det var mycket flugfiske på G...

ÄNTLIGEN! Det tog alldeles för långt tid att komma till Floral Halls, och när vi väl kom dit så kostade det pengar. Vi smet dock in... Gratis är gott!

Det börjar bli höst här.

Obligatoriskt vattenfall och feta fiskar även i denna trädgård.

I det här växthuset gick Olle omkring och stoppade näsan i alla blommor och bedömde doft.

På vägen hem från Floral Halls tog vi en sväng ut på Ness Islands som ligger mitt i floden och har fina promenadstråk. De första små öarna är en del av Whin Park, och man knatar helt sonika mellan dem över olika broar.

Udden på ön som är längst "ner" och pekar mot Loch Ness.

Vi hittade sjöodjuret också! Och stackars Olle blev attackerad, men lyckades fly med matsäckspåsen och livhanken i behåll!

Det blev ett litet besök på inomhusmarknaden Victorian Market på eftermiddagen.

Efter den långa dagen med alla våra promenader tyckte vi att det var dags att skämma bort oss själva lite (även om jag faktiskt shoppat lite tidigare under dagen). Det blev middag på restaurangen The Kitchen som huseras i ett glashus med flera våningar. Olle och jag fick bästa bordet på översta våningen med spektakulär utsikt över floden och staden.

Läcker utsikt!

Vi blev bjudna på en vacker regnbåge också!

Jag åt sardiner till förrätt, smakade precis som strömming. Jag var helnöjd, för strömming är något jag verkligen saknar! Brukade äta det hos gammelfarfar med mos. Mmmmm!

Olle åt risottobollar med rökt ost till förrätt (min förrätt var mycket godare, men Olle vågar inte äta strömming. Förlåt, sardiner...).

Min varmrätt var helt fantastisk! Visst, lax känns ju kanske lite tråkigt, men det var otroligt gott! Perfekt tillagad, rejäl bit fisk på en bädd av sallad och ris smaksatt med citrongräs och kräftstjärtar + örtig sås. Olle var så avundsjuk! Jag njöt verkligen av min mat, men jag delade med mig lite så klart!

Olle testade havsaborre och var väl inte missnöjd, men han sneglade ofta på min tallrik...

Vår tvårätters råkade helt oplanerat bli trerätters! Jag fullkomligen älskade min Banoffe cheesecake, och Olle var riktigt nöjd med sin tiramisu (även om han påstod att hans egna är bättre). Jag tror han beställde den för att jag inte skulle vilja smaka (kaffe, blä!) som hämnd för att min varmrätt var godare än hans. Han hävdade dock bestämt att så icke var fallet och hjälpte sedan mig med lite av min efterrätt.

Efter restaurangbesöket knatade vi mätta och belåtna den lilla biten till hotellet och sedan avnjöt vi resten av kvällen framför denna fantastiska TV-apparat som vi tydligen saknat massor. Jag tror att Olle kan vara mer kär i olika brittiska TV-kockar än mig!

Vår sista heldag i Inverness blev en utflyktsdag. Vi började med Loch Ness: vi tog buss till Drumnadrochit som är en liten by vid sjön och så vandrade vi runt lite och kollade även in Urquhart Castle. Vi kom fram till att sjön är hyfsat imponerande och miljöerna fina, men det var rätt tråkigt, så vi tog en tidigare buss hem.

Urquhart Castle.

I byns centrum hade de ett postkontor, ett Loch Ness-museum vi besökte, en Farmer's Shop med bilar, godis och hundgodis och en liten miniatyr av Urquhart Castle.

En liten ström som gick igenom byn ut mot sjön.

En av världens sötaste kossor?

Efter Loch Ness begav vi oss med buss till Fortrose på The Black Isle på andra sidan havet, eller vad man ska säga... Fortrose är en liten by som ligger vid The Moray Firth (en del av havet) där det finns mycket delfiner. Vi vandrade ut till Chanonry Point där man kan spana efter dem, men såg inga. Trots vädret hade vi det dock väldigt trevligt, vi promenerade tillbaka från fyren längs den fina stranden till närliggande byn Rosiemarkie och därifrån till bussen i Fortrose. Härlig eftermiddag, och mycket bättre än Loch Ness (speciellt som vi hittade en massa vilda björnbär längs stranden)!

Efter att ha promenerat i det där regnvädret ut på piren förtjänade vi en fin regnbåge!

På väg in till Rosiemarkie.

Vi besökte även Fortrose Cathedral, men mest för regnskydd i väntan på bussen.

Så, det var vår semester i bilder! Jag önskar att jag även kunnat ta bilder genom bussfönstret, för vi såg många magiskt vackra platser på väg hem från Inverness idag. Dimhöljda berg med forsande vattenfall längs väggarna, spegelblanka lochs och andra vattendrag, otroligt fina broar över de fina vattendragen, tre slott och till sist: en himla massa får på alla vidsträckta fält! Och en del kor och hästar (med nyfödda föl!).

Men nu får det vara nog! Det har tagit mig flera timmar att få ihop det här "lilla" inlägget, jag bara hoppas att alla orkar med till slutet!