tisdag 1 december 2015

Efter London

Typiskt mig att berg-blogga så här igen. Jag lovar, jag har världens bästa intentioner, men nu har jag ändå 3 veckor att gå igenom igen, innan och efter London-resan. Först gick det en vecka efter min födelsedag, men inte så mycket hände. Jag bloggar två veckor då tänkte jag, innan jag åker till London. Då slogs det dock till med en monster-upptagen vecka, och det hanns inte med. Efter London blev det ännu mer stressigt, men nu måste jag ta tag i det!

Jag sitter på min vanliga plats i kemibibblan och tittar ut över ett som vanligt regnigt campus. Det har mer eller mindre ösregnat i tre veckor här i Glasgow nu, det är ganska varmt, men ibland blåser det som fan, och det är fuktigt och blött som sagt. Man får passa sig för bilar när man går på gatan, jag har blivit heldränkt både en och två gånger!

Jag tror att jag börjar med att gå igenom vad som hände oss förra veckan efter hemkomsten från London, det blir nog lättast så. Vi kom som sagt hem vid 10-tiden i söndags kväll. Flyget gick prima (efter att vi kommit på en tidig buss från London då vi skilts från MoJo på deras hotel och sedan spenderat några timmar på Luton flygplats, mumsandes inte så god mat). Det var lika svinkallt i Glasgow som i London när vi landade, men det ändrades snabbt på måndagen sedan till varmt och blött som sagt. Vi hade riktig tur som blev upphämtade av Sabina och hennes vän då vi klivit av bussen i stan, eftersom ingen tunnelbana går så sent på söndagar. Inte nog med att han hämtade upp oss, han gav oss choklad när vi kom hem också, som tack för att han fått sova på vår soffa över helgen. Man tackar!


Vi somnade ganska snabbt båda två, och för Olle bar det direkt av till jobbet på måndag morgon sedan. För mig var det lite bättre, jag valde att ta det lugnt hemma och redigera bilder och sådant istället, packa upp och städa undan efter gäster och annat. Meningen var att Sabina och jag sedan skulle gå ut med Pippin en sväng innan min eftermiddagsföreläsning, men det blev inte så. Sabina blev nämligen fast hos frissan den större delen av sin lediga måndagsförmiddag, men det var värt det, för hon kom hem med riktigt fräsigt barr! Hon är numera brunett/blond ombre, i en riktigt snygg lång bob.

Jag väntade tills hon kom hem för att jag var så nyfiken på den nya looken, och sedan var jag ganska sugen på att skippa min föreläsning. Dock släpade jag mig ut i regnet och gick ändå, så jag kände mig ganska duktig (fram till att jag kom fram till salen det vill säga, där INGEN befann sig! En snabb datortitt senare fick jag sedan veta att rummet bytts och så fick jag springa tvärsöver campus och hoppa in i lektionen ca 10 min sen...). Det var en väldigt lugn och bra lektion dock, så det var inte hela världen att jag missade första biten.

Efter min lektion vandrade jag åter hem i regnet och väntade på att Olle skulle komma hem. Vi var båda för lata för att gå och handla när han väl kom, så det var tur att vi lagat pizza och fryst innan vi for till London. Kylen ekade nämligen ordentligt tomt...

Vi var lite hungriga innan flyget under fredagen, så vi gjorde pizza med alla saker som
 skulle gå ut i kylen. Blev riktigt mumsig grönsaks- och briepizza faktiskt. Som tur
 var blev det mycket också, så pass att vi kunde mumsa till måndagsmiddag då
 vi kom hem.

I brist på tomatsås blev det chilliketchup i botten. 



Tisdag morgon var det bara jag hemma igen, båda mina sambos jobbade som vanligt. Jag hade dock en upptagen förmiddag, jag var först uppe ohyggligt tidigt och vandrade till universitetet för att plocka upp lite mikroskop-slides och praktiska grejer för att visa min klass på Cleveden. Jag hade gjort klart alla grejer med tisdags/onsdags-klassen egentligen, men de hade p.g.a en skolresa missat lite praktiska grejer så de tyckte nog att alla mina teori-klasser var tråkiga, så jag bestämde mig för att försöka lämna dem med ett bra sista intryck. Jag anlände till skolan med mina grejer till och med innan Mel (min klasslärare), men det var öppet så jag kunde börja sätta upp grejer. Jag hade lite mikroskop uppe i bakgrunden av klassen sedan, de hade ju egentligen annat att göra, så jag hjälpte till lite med deras experiment och medan de väntade på sina reaktioner fick de titta lite på mina små parasiter. Efter den sista lilla sessionen har jag inte varit i skolan mer, och visst känns det lite skönt men också lite tråkigt, det var ju ganska roligt ändå! Tur (eller) att man har annat att sysselsätta sig med! 

För nuvarande är det lite stressigt med ett grupparbete som ska in på torsdag (i sjukdomsekologi). I tisdags hade vi ett möte efter vår föreläsning, och jag spenderade min förmiddag med att förbereda mig. Jag satt snällt både i bibblan och på Starbucks (kylen var ju tom, så det fanns ingen mat att ta med. Dessutom är det lite skönt med en varm mugg i näven när det är så ruggigt ute) och letade studier och läste och lyssnade på podcasts, så jag var förberedd till tusen när klockan slog 4 och vi vandrade i trupp till zoologi-museet för vårt möte. Dock kändes det som att de andra i gruppen inte riktigt hade samma mötesidé som jag. De hade nog förberett sig, men vi spenderade mest tiden med att prata om vilken musik vi skulle ha i bakgrunden till vår film (vi måste presentera på ett kreativt sätt, så vi beslutade oss för att göra en film)... Jag är därför lite stressad över mötet idag, då vi ska filma allt. Mötet i tisdags blev så kort, och vi diskuterade inget viktigt, trots att jag försökte vara tråkig och styra ämnet ditåt mest hela tiden. De sa bara att vi skulle diskutera på FB under veckans gång, men det är det ingen som har gjort, förutom jag... Det känns som att dagens möte kommer att bli låååååångt... Jag är inte speciellt sugen på det, eftersom jag faktiskt har annat för mig, och jag har gjort en del arbete redan. Jag vill gärna hamra ut saker när jag gjort plats i mitt schema för dem, inte ”på FB över helgen”. Åh, grupparbeten alltså...

När jag kom hem den dagen var jag således upprörd, så Sabina fick snällt stå och snacka skit med mig i köket ett tag medan jag tryckte i mig en macka innan jag skulle gå och möta Olle för att handla. Inte bra att handla på tom mage!

Vi hittade middag i alla fall, det blev polsk korv med rödbetor...

...honungspenslade rödbetor (och ost!).



Min onsdag kommer jag inte ihåg så mycket av, men jag vet definitivt att jag tog ut Pippin en sväng. Torsdagen är tydligare, men den var inte speciellt mycket bättre än min tisdag, det var fortfarande regnigt och jag hade en hyfsat upptagen dag, som sedan inte blev så upptagen till slut. Jag hade först ett möte med min handledare vid 11, men när jag kom dit hade hon inte tid, så jag fick extra mycket tid på mig att läsa på inför eftermiddagens tutorial istället. Som vanligt trodde jag att jag var sent ute med att förbereda mig, eftersom jag inte sett uppgiften förrän kvällen innan, men det var kolugnt. Jag dök upp i tid och började prata med människorna i min grupp (A), och det visade sig att vi var full trupp (många av människorna i de andra grupperna dök inte upp), men att inte alla förberett sig (vissa hade inte ens läst studien vi skulle diskutera). Trots det blev det en ganska intressant timmes diskussion innan varje grupp presenterade för varandra, så det var faktiskt ganska trevligt. Inte alltid det händer...

Torsdagsmiddag, massa rostade grönsaker igen...

...även med rostade nötter.


Fredagen var nog min favoritdag förra veckan, men den är inte speciellt intressant att blogga om, för jag spenderade helt seriöst hela dagen med att blogga om London (som ni säkert märkte). Jag hann inte riktigt med allt heller, så det blev kanske någon blogg på lördagen också... När Olle och Sabina kom hem satt jag fortfarande i mina myskläder och skrev och laddade upp foton med mina nu krampande händer. Som tur var avbröt de mig och bjöd på mat och sällskap framför Graham Nortons talkshow på kvällskvisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar