söndag 13 december 2015

November-December

Början av December månad är lite av en dimma för mig, men jag har hjälp av mina bilder här. Det bakades mycket på helgerna, det vet vi, och dessutom tog Sabina och jag en sväng till Edinburgh, men veckodagarna... Sista November, en måndag, vet jag i alla fall att jag spenderade på skolan. Det blev en solig prommis med Pippin också, men annars var det bara jobb som stod på agendan (förutom två pass yoga). Tisdagen blev det ganska samma sak, fast utan en promenad i solen med Pippin. Jag hade som vanligt sjukdomsekologi-föreläsning, och efter det spenderade jag en väldigt lång tid med min grupp i zoologibyggnaden då vi spelade in vår film om MERS för torsdagens sista session och presentationsdag. Det gick hyfsat, jag hade med mig chokladbollar som slukades nästan på en gång, men jag tyckte att resten av gruppen fokuserade mer på hur saker och ting såg ut än innehållet. Jag fattar, det är roligare att måla bakgrunder på tavlor och leka med dockor på kinapinnar, men man borde kanske fundera lite på vad man pratar om också... Till slut kom vi hem i alla fall, mest för att batteriet på kameran vi använde var slut. Jag var lite irriterad, men det rann snart bort då Olle lagat mat åt mig!


Soligt värre ute med lilla Pippin sista November.



Det hade regnat en del över helgen, så dropparna hängde fortfarande i träden...

...dessutom stod Kelvin-floden ganska högt...

Blött ute? Inget problem numera, med mina nya skor som (hittills) står emot allt regn.


Nya jackan hjälper också, men den är alldeles för varm än så länge!

Medan Olle pluggade på måndagkvällen spårade det ur lite med överblivna
 russin och mandlar från första adventsglöggen. Olle ville leka russinleken,
men så fort Sabina lämnat oss blev det något annat mycket konstigt (och skrämmande)...



Filmproduktion på G.



Första December var det också dags för första luckan
 på advents-kalendrarna!  Min har ni sett förut,
med min Olaf på så klart!

Här har vi Olles.

Sabina har ingen kalender, så jag slog in lite godis åt henne istället.





Inte nog med att hon fick paket av mig, det kom en snubbe med
ett massivt paket till vår dörr när jag var hemma också.
Jag hoppades så klart att det var till mig, men icke...

Jag fick ett litet paket dock, från Sabina!

Min onsdag blev mest plugg också, den här gången med fokus på min projekt-presentation. Jag hade nämligen en testpresentation för min supervisor Helen på torsdagen, så jag slavade över en PowerPoint mest hela onsdagen (med undantag för en prommis med Pippin). Jag försökte möta upp med en av tjejerna från vår presentationsgrupp också, men det gick sådär... Kvällen hemma blev också pluggfylld, jag läste på och digitaliserade en del material om MERS inför torsdagens andra presentation medan Olle pluggade som vanligt.

Medan jag var seg på morgnarna den veckan och helst
ville stanna hemma, så var Olle ganska pigg och otroligt
 välklädd, efter så många lediga dagar.
Skönt att vara tillbaka i uniformen!


Jag hade min egen uniform av varma julsockor faktiskt!


Från morgon till solnedgång på universitetet, varenda dag...

Torsdagen var det sedan dags, och jag var på plats på skolan tidigt och övade så mycket jag kunde (dock inte tillräckligt). Det gick hyfsat dock, men jag var alldeles snurrig eftersom jag varit på skolan hela dagen framför en skärm (och jag tenderar att inte äta speciellt mycket, om alls, så). Det var i alla fall trevligt, jag bjöd på pepparkaksbiscotti och fick sedan gå tidigt (med ganska bra och konstruktiv kritik i bagaget) för att hinna till vår MERS-presentation. Där bjöds det på äckliga brittiska julkakor från affären, men det var i alla fall trevligt att bara sitta och titta på allas presentationer (förutom den första, den var brutalt tråkig).

Innan min testpresentation hängde jag lite med andra
Outreach-elever från zoologi som hade ett event utanför
konferensrummet vi skulle vara i för vår testpresentation.
Jag hjälpte bland annat Robbie från min MERS-grupp
 med att fylla i en undersökning om lodjur.


Äntligen var jag sedan ledig på fredagen, och det tog jag vara på ordentligt! Jag spenderade hela dagen på stan, där jag också mötte upp Olle för vår traditionella julkorvslunch på julmarknaden vit St Enoch.



Pyntat till tänderna inne på Frasers.


Efterrätt! Poffertjes från holländarna på marknaden.

Jag var ganska stolt över att jag lyckades äta både korv
 och pannkisar utan att spilla på min vita kappa...

Dessutom var jag redigt nöjd med min kappa då man kan öppna dragkedjor
på sidorna så att fluffkjolen (som jag älskar) kan få lite luft!

Två av många saker som inhandlades...

När jag kom hem, samt över helgen, tittades det mycket på julfilm här hemma,
vi såg först Love Actually, och efter det var jag fast och jag såg: Rise of the Guardians
 (om Jack Frost), Grinchen, Frozen (till Olles förtjusning/förtret, och Sabinas förtret)
 och Edward Scissorhands.

Fredagens husmans: korv och stuvade makaroner!
Så länge sedan var det. Och så gott!

Vi hade besök av vår julkatt i fönstret under fredagen och helgen.

En sväng kom han till och med in och hälsade på,
för Sabina kan inte motstå den tjocka lurvens
 purrande utanför fönstret. Jag har inte hjärta
 att säga nej heller, för han är så gosig
och stackars Sabina är faktiskt sjuk och kall. 

Olle är inte lika impad av katter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar