torsdag 19 juni 2014

Veckans text

Det har varit en riktigt snabb vecka här i Dundee, vi har haft en del att göra och sysselsätta oss med både på jobbet och efteråt. Jag for upp redan på söndag kväll med den näst sista bussen som jag knappt fick kliva på, det var mycket folk. Jag och en äldre dam hade inte bokat biljetter, så medan vi stod och väntade på beslutet pratade vi lite, hon var väldigt rar och hade precis varit på semester i Wales.


Jag beundrade våra växter när jag var hemma i helgen.

Jag bakade muffins med hallonfrosting och kokos.

Olle hjälpte till med frostingen.

Jag lyckades få till några också.




Söndag var en ganska lugn dag i övrigt, vädret var inte jättefint så vi var mest inne, jag bakade lite och Olle pluggade. Vi var ute en sväng och handlade mat åt Olle, men annars hände inte mycket. I måndags i Dundee däremot var det full rulle. Mina experiment går fortfarande åt pipsvängen, och just nu kan jag inte göra så mycket eftersom jag väntar på nya ingredienser och vi håller på och odlar nya celler. På grund av det här har jag fått ganska mycket gjort administrativt, jag har äntligen fått ett login och en egen dator på kontoret, samt mitt alldeles egna passerkort!


Mitt alldeles egna!

Jag har fått hjälpa Seb och Lucy med lite andra uppgifter också, jag har räknat neongröna lysande (men tyvärr döda) trypanosomer under det största och mest imponerande mikroskop jag någonsin sett (jag spenderade en timme i mörkrummet och bara stirrade på de små parasiterna, så häftigt!) och jag har förberett olika kulturer och annat som de behöver i sitt arbete. Igår började vi även som sagt att göra nya bakterier och jag testade dem i morse, men de var sådär, så vi ska börja om nästa vecka igen. Jag använde dem till några reaktioner jag satte upp i morse, men annars har det mest blivit skärmtid och solavnjutning idag. Jag tog mig en tvåtimmars lunchrast i brist på annat att göra för att gå på en lägenhetsvisning i stan där jag fick smyga mig emellan alla svartklädda svettiga kiltbärande studenter i kåpor och deras stolta familjemedlemmar, det är Graduation Week den här veckan!

Nyklippt gräs i solen, det bästa med sommaren.

Jag satt och spanade på alla studenter i deras fina kåpor med pälskant.





Visningen gick bra, rummen var faktiskt riktigt schyssta, men lite väl dyra tror jag, jag ska försöka att se om det går att få något annat lite billigare. Matkostnad behöver jag sällan oroa mig för, jag tycker att det är så tråkigt att laga mat och äta själv att jag inte får i mig mycket hemma och på jobbet är jag ju i labbet hela tiden... Tur då att vi går ut för lunch eller middag minst några gånger i veckan och att jag alltid blir bjuden! Känner mig så skyldig, men jag får ju faktiskt inte betalt under praktiken... I kväll kanske jag äntligen får bjuda på dryck och snacks när vi ska titta på England-matchen (om inte listiga Lucy eller Seb hinner före).

Öl i solen på Duke's.

Med Texas BBQ-burgare och sötpotatis-pommes.


Till Tyskland-matchen i måndags bjöd Seb på pizza på kårhuset och igår bjöd Lucy på hamburgare på Duke's medan Seb och Craig stod för ölen hela kvällen, både på nya stället The Tinsmith och Duke's. Vi var alla rätt trötta i måndags och degade villigt ned oss i skinnsofforna som Cordula och Anders paxat åt oss allihopa medan vi gick på en sen eftermiddagsföreläsning, men igår var det mer liv i oss och vi fick sällskap av Craig, Gillian och Simon och hade en mycket trevlig kväll först i solen på uteserveringen och sedan framför tv:n när hurrade då Spanien åkte ur VM efter matchen mot Chile och till sist framför scenen då vi lyssnade till en trubadur som satte sig ner och spelade en sväng innan Seb och jag bestämde oss för att gå hem.

Jag var så trött när jag äntligen kom hem att jag tog en dusch och sedan somnade på sängen innan jag hann bädda ner mig. Jag vaknade vid tre i en blöt handduk och insåg att jag råkat somna... Idag blev det således lite sovmorgon, det vill säga jag var inte på jobbet förrän vid halv nio, men det jämnar ut sig då jag körde låååååångdag i tisdags, mellan 7 och 7. Jag var trött, men man blir hyfsat pigg av att hänga i kylrummet hela dagen! Dessutom kände jag mig lite småcool när jag fick jobba med rykande torris... På tal om coolt, vi hade besök häromdagen också, skådespelaren Brian Cox travade runt här i vårt labb och kollade, jag tror att han är en hedersdoktor eller någonting här i Dundee.

Det hjälpte nog inte tröttheten att jag varit ute och sprungit efter Tyskland-matchen i måndags heller. Jag var lite rastlös och det var hyfsat väder ute, så jag begav mig ut och sprang. Två timmar senare (1 timme sprang jag, resten gick jag) kom jag hem kall och svettig efter att ha upptäckt större delen av Dundee till fots, och helt utan skavsår! Jag upplevde alltså ett mirakel!


Utsikt på springturen längs floden.











Nu behöver jag bara försöka hitta på något annat att göra i en halvtimme, sedan kan jag göra det sista för idag och gå hem och packa inför morgondagen innan fotbollen i kväll. Eftersom jag inte har något att göra i labbet kan jag förhoppningsvis åka hem väldigt tidigt i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar