lördag 21 juni 2014

Expedition i Botaniska

Jag hade inte speciellt mycket för mig i labbet igår, så jag fick sluta tidigt, och de få saker jag gjorde hade en lite längre reaktionstid, så jag njöt av solen på en promenad till Dundee Botanical Gardens. 


























Vid ett lämnade jag sedan universitetet och tog mig efter en stressig promenad och taxitur till tågstationen med alla mina väskor (jag storhandlade på Lidl inför vår midsommarfest som går av stapeln idag). Väl på tåget var det proppfullt med folk, men några killar var snälla och erbjöd mig en sittplats, så jag staplade mina väskor i knät och satt nöjt i en timme, sov lite grann på vägen med en podcast i lurarna och såg förvånansvärt ett gäng hjortar knata längs spåret i Stirling. När det var dags att gå av tog jag så klart ut mina hörlurar och upptäckte vad det var alla sett så irriterade ut för: grabbarna i fyrsitsen bakom oss var stupfulla och väldigt högljudda och bråkiga. Två av dem verkade väldigt aggressivt inställda mot varandra, och det svors en del, men de var hyfsat artiga mot andra, bara inte speciellt medvetna om sin omgivning, de knockade och knuffade flera människor när de skulle av. En av dem knuffade en äldre herre väldigt hårt och orsakade lite av en domino-effekt i gången, och backade snabbt och bad om ursäkt, och med det så slog han mig väldigt hårt över ansiktet med en hård väska, och mina glasögon böjdes lite konstigt så jag var tvungen att besöka Specsavers på vägen hem... 

Väsksnubbens polare fick efter smällen syn på mig och startade den här konversationen: "Oi, who's this bird then? Look at her, she is beautiful! Look at you, you are beautiful little bird..." medan han strök mig över håret och svajade ostadigt. Han frågade sedan om jag var singel och blev lite deppig när jag sa nej. Härligt med fredag! 

Jag tog en taxi hem med alla mina väskor, det var packat med folk på stan och massor med trafik, och jag hade ju mat med mig så jag ville hem snabbt. Men. Min taxichaffis trodde nog att jag var ny, han tog mig på en knepig rutt genom stan, så det blev dyrare och tog längre tid en vanligt, och när jag sedan betalade gav han mig för lite växel. Skitgubbe! 

Det var skönt att komma hem i alla fall, varken Olle eller Chloe var hemma, så jag hade lite tid för mig själv, men sedan spenderade Olle och jag kvällen med att handla lite, kolla på fotboll och äta pizza, och vid elvatiden kom Chloe hem och jag fick ha en efterlängtad tjej-konversation.

Nu ska jag börja förbereda inför gästernas ankomst idag, vi får väl se vad det blir för typ av midsommarfirande, lite otraditionellt blir det nog, svårt att få tag på vilda blommor och sill här...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar