söndag 1 juni 2014

Slottstur

Igår for jag iväg på en tur till södra Skottland med ISoc för att se lite slott och fin natur i solskenet och värmen. Olle var hemma och pluggade till sitt test som går av stapeln nästa vecka. Det var som sagt väldigt fint och soligt ute igår, men jag satt mycket på en buss och Olle var inne, så vi tänkte gå ut idag. I det mulna vädret...


Första stoppet var New Lanark World Heritage Site där vi gick på en natur-
stig och njöt. 


På väg ifrån de gamla kvarnhusen till vattenfallen.



Det var kämpigt att ta sig upp till utkiksplatsen i
värmen...



Lite Järvzoo-vibbar med trädäck att knalla på.


Helt spegelblankt vatten.


Vi passerade ett vattenkraftverk på vägen.


Ta-da! Äntligen framme.





Efter lite mer klättring gick vi tillbaka till kvarnhusen.

Det såldes glass i caféet, men det blev bara lite
vatten för mig.


Nästa stopp på resan var Drumnalurg Castle, där vi hamnade mitt i en stor
hästhoppnings-tävling och minglade med lite får.





Fin natur runt slottet, fullt med får, vandrare och cyklister.

På väg in till Dumfries.

Lunchstopp!
Jag visste inte riktigt vad jag skulle käka till lunch, så jag vandrade omkring lite planlöst och stötte helt plötsligt på ett litet pancake-house. Jag kunde så klart inte motstå frestelsen och beställde "en liten portion slant-formade pancakes med varma äpplen och toffee-sås" för £4. Det här är vad jag fick:


Det ligger en gigantisk pannkaka i botten, och emellan den och toppen
säkert 3 klyftade äpplen. Såsen och grädden bara rann av tallriken utan att
jag ens rört den! Jag fick i mig en pannkaka med lite äpplen och sås, men
det syntes knappt att jag rört tallriken. Var är Olle när man behöver honom?!

Efter monsterlunchen i Dumfries for vi ut på landet.


Vi var där för att titta på ett gammalt trekantig slott: Caelaverock Castle.







Slottet hade ovanligt många fönster och var ordentligt utsmyckat för en
gammal ruin.





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar