måndag 29 juli 2013

Dagen med stort G

Så, i lördags guidade jag för första gången en ISoc-resa, helt själv! Det var nervöst, kul, jobbigt och en massa andra saker på en gång, och det var väldigt skönt att komma hem! Vi hade två bussar med oss till Oban och Isle of Seil (Adrian, också nybörjare, var ansvarig för buss nr 2) och vi kom hem med samma antal studenter som vi började med, så det känns som att vi lyckades hyfsat i alla fall! 

Min busschaffis Fred var från början väldigt trevlig att ha och göra med, vi pratade om ditt och datt medan vi for upp mot högländerna. Men. Han var lite emot vår resplan och försökte hela tiden korta ner besökstiderna på de ställen vi skulle till och lägga till nya tråkiga stopp där det endast fanns mat och toaletter... Dessutom var han lite väl på. När han först sa att han tyckte att jag var vacker så tog jag det bara som en komplimang. Men när han fortsatte med "Jag skulle vilja se dig bada i en liten bikini" och "Om jag var yngre skulle jag ta dig från din pojkvän för natten" etc så blev det lite jobbigt. När vi var tillbaka i Glasgow sa han att han alltid ville åka med mig som guide och att han skulle se till att det blev så om vi skulle på samma resa någon gång i framtiden. Jag ser inte fram emot det lika mycket som Fred...

Adrian var en stor tröst i alla fall, vi hängde mycket på stoppen och han var verkligen en toppenkille. Han kommer ursprungligen från Rumänien men gjorde sin masters och Ph.D (i fysik, det var väl det enda dåliga!) i Kanada, så hans engelska är toppen och han är helt enkelt j-vligt lätt och kul att umgås med.

Vi lunchade tillsammans i Oban, där de enligt ryktet har Skottlands bästa
skaldjur. Efter att ha gjort grundliga undersökningar kan jag bekräfta detta!


Det var helt sjukt, massor med folk flockades i hamnen framför små stugor
och käkade musslor, kräftor, hummer... Jag såg några ställningsbyggare
komma ner och käka ostron till lunch. Det var helt överkomligt att käka färska
ostron och hummer till lunch där, men jag och Adrian föll för musslorna!


Hehe, jag köpte mig en liten kräftstjärts-
mugg med, det är ju snart dags i alla fall!



Det var lite marknad när vi var där med, så de som inte gillade skaldjursutbudet
köpte tysk korv och andra godsaker.

Vi var uppe en sväng på McCaig's Tower
innan vi for vidare också!

Hela busslasten (97 pers utan Adrian och mig) vid Atlantic Bridge.

På väg upp för monsterberget/kullen i
Easdale med några modiga få.

Det är helt fantastisk utsikt där uppifrån, och det är inte alls så jobbigt att
ta sig upp som det ser ut. Man behöver inte ta sig till toppen för att få fina
bilder heller. 

Jag och Adrian guidade 4 studenter från Litauen och 1 från Indien upp hit
(eller ja, guidade.... Vi sa: "Follow the sheep!" - de hade riktigt bra stigar
fixade, de där bä-djuren!) och så stannade vi häruppe i solen resten av
tiden vi hade. Jag brände mig så klart, men det var värt det, vi hade det
supertrevligt!
















1 kommentar:

  1. Benjamins kommentar om Fred: det bästa sättet jag kan komma på är att vara honom till lags, det är ju trots allt han som är ansvarig för säkerheten.
    Jag: .............

    SvaraRadera