tisdag 11 juni 2013

Toppentisdag i Botaniska

God afton! Här sitter jag i sängen och mår prima efter en alldeles fantastisk dag! Idag jobbade jag som jag nämnt tidigare vid ett av Glasgow Uni's bord på den Botaniska Trädgårdens FoP-dag (Fascination of Plants). Jag ingick i ett av våra labbteam tillsammans med Annegret, Graeme, Amy och Connor. Vi började vid 9 i morse och vara klara strax efter tre, så undantaget en timmes lunch så har jag umgåtts med småttingar hela dagen idag!

Tillsammans med många andra bodde vi i Kibble Palace, ett växthus med tropiska växter (= varmt och fuktigt, men inte regnigt som utomhus i alla fall!) och barnen gick runt till våra olika stationer och fick pröva på en hel massa olika grejer! Det var barn från förskoleklasser från olika skolor i området och alla var så gulliga i sina små skoluniformer och de var glada och entusiastiska, en ren glädje att jobba med!

Vid vår station fick barnen pröva på att extrahera DNA från tomater, vilket är en riktigt enkel procedur som man till och med kan göra hemma! Man börjar med att lägga en bit tomat i en liten plastpåse och slå sönder den tills bara skinnet är helt. Sedan blandar man juicen med lite diskmedelsvatten och filtrerar för att få bort frön och skinn. När vätskan runnit igenom tillsätter man iskall alkohol vilket gör att DNA-strängarna i provet fastnar i varandra och blir till en slemmig massa som man kan fiska upp. Barnen fick fiska sin massa och stoppa i små Eppendorf-tuber som vi sedan gjorde halsband och armband av. Flera andra stationer gjorde liknande grejer så de hade (bland annat) massor med små tubsmycken med sig hem! 

Jag var främst ansvarig för uppmätandet och tillsättandet av etanol, så mina kollegor kallade mig för "The Ethanol Lady". Barnen (som kallade mig "Miss Sara" - aaaaw!) tyckte det var jättecoolt när jag tog fram etanolen ur islådan och det rök. När jag sedan tog fram en gigantisk glaspipett och började mäta upp blev det ÄNNU coolare. Har sällan känt mig så ball och uppskattad! En del barn visste inte vad etanol var för något så vi förklarade att det var alkohol, vilket i en grupp ledde till citatet "Oh, my dad loves alcohol!". 

Det var verkligen skitkul att jobba med de härliga kidsen, de var jätteduktiga och frågade en massa och det var lärorikt att få prata med den unga lokalbefolkningen, tror jag bättrat på min skotska dialekt lite (Glaswegian dessutom, håll i er!). 


Vårt bord! Här pratar Annegret med barnen medan Graeme tillsätter
diskmedelsvatten (för att bryta ner cellerna och släppa ut DNA:t).

Här viker vi filterpapper.

Här har vi en annan av Glasgow Uni's stationer där barnen fick göra
egen vattenfärg av pigment från frukt och grönsaker och sedan måla.
Som tur var hade de förkläden, det här var definitivt en av de kladdigaste
stationerna!

Mitt plåster ramlade av mitt i allt och kidsen
undrade storögt om det var en labbskada.
Jag förklarade att jag bara var superklumpig
och Amy improviserade ett "plåster" eller
etanolskydd av papper och snöre. Hon kommer
från en familj av sjuksköterskor, så jag litade
på att hon kunde sin grej!

Efter att vi packat ihop för dagen gick vi alla (inte barnen!) nöjda och glada till närmsta pub för en pint innan vi alla skildes åt. När jag kom hem hann jag precis ta igen mig lagom mycket så det blev en löprunda med Olle innan vi lagade en fantastisk sweet chilli kycklingsallad till middag. Vilken superdag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar