måndag 10 juni 2013

Dunderhelg!

Vi har haft en riktigt finfin helg här i Glasgow, men tyvärr har jag under kvällens gång lyckats skära mig ordentligt i ett finger, så jag känner inte för att skriva speciellt långt med det här jätteplåstret i vägen. Som tur var tog vi en hel del bilder, och en bild säger ju mer än tusen ord!

I lördags var det superväder så vi drog på
picknick i parken, med glass och solskydd
(som vi efter att ha smörjt oss upptäckte
innehöll glitter). Mig gör det ju inget, men
stackars Olle tyckte det var pinigt att se ut
som en Twilight-vampyr!

Vi spenderade större delen av dagen i parken. Olle
pluggade och jag bara njöt!


Vi låg ute lite hemma också innan vi gick på promenad i hamnen.



I söndags lagade vi till en redig brunch efter vår sovmorgon så att vi skulle
stå oss under festivalbesöket.

Äter man ordentligt hemma slipper man äta sådant här...

Tyvärr får man inget sådant här heller!

Det var kanonväder (men vi glömde solskyddet = knallröda axlar på mig!)
och det var tjockt med glada människor överallt. Över folkmassorna hördes
gatumusikanter och de skotska folkmusikbanden som spelade på områden
där det var Ceilidh.




Vid Hillhead var det vintagemarknad och folk med gigantiska dubbelpints
i plast fyllda med öl och cider överallt. Inte så hårda regler gällande
alkohol utomhus här inte!


Cresswell och Ashton Lane svämmade över med hungriga
besökare. Mycket burgare här!

Hattstop! Man måste vara pyntat om man ska paradera!



Botaniska trädgården utgångspunkten för paraden och här gjorde sig alla i
ordning vid sina stationer.



Vi gick en sväng i örtträdgården och hittade kopiösa mängder gräslök och
smultron.








Vi tog skydd från solen i skuggan av en jättegran.





Olle hade jätteroligt med paddan och bad mig
säga en massa konstiga saker, bland annat
Måns Semmelröv, vilket resulterade i lustiga
miner och till sist en gubbsur Sara.

Vi var på zoologi-museum på skolan där Olle fick
titta på ormar och lära sig hur man bygger olika fågelbon
och sedan knallade vi till Hogwarts för rovfågelshow.

Jag föll pladask för den lilla vita gullugglan nedan!












Så där, det var vår helg det! Idag var det tillbaka till jobbet för oss båda, det var jättemycket folk på Age UK idag och jag stod i kassan. Jag hann knappt med att pyssla med mina böcker! Efter passet var jag en sväng på yoga och efter det så blev klockan sent rätt som det var och nu sitter jag här och funderar på vad jag behöver till morgondagen. Jag ska jobba på ett festivalevent i Botaniska där jag ska ha hand om en grupp barn och visa dem hur man extraherar växt-DNA och kikar i mikroskop. Ska bli skoj! Måste ladda för det nu, så nu intar jag sängläge! God natt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar