måndag 17 juni 2013

Senaste nytt

Gud vad trött jag är, det har varit en riktigt seg dag idag. Det började med ett pass på Age där jag hade jättetråkigt. Det var jättemycket folk inne men alla var i källaren och jobbade medan de satte mig i kassan där det inte alls var mycket folk. Den enda som var uppe med mig var en snubbe jag aldrig träffat tidigare som var riktigt dryg och otrevlig. Han lät mig inte göra någonting för att fördriva tiden i kassan utan tyckte att jag bara skulle stå där. Jag valde fel musik och enligt honom borde jag skaffa mig en mer engelsk accent. Han fjäskade för chefen och tog mitt jobb: han ska också vara inne mån, ons, fre-morgon och hålla på med media. Jag ska fanimej byta dagar! 

Efter passet var jag på yoga där vi hade någon sorts sommarvikarie som tyckte att Jane Fonda-gympa och light stretching var detsamma som yoga. Ruttet! På väg hem skulle jag sedan stanna för att köpa skaldjur hos fiskhandlaren till middagen. Stängt. Nej, då gick jag hem, det var inte min dag idag. 

Helgen har varit desto bättre. Efter ett schysst pass på Age i fredags så promenerade jag till stan och mötte upp Chloe för lite shopping och tjejsnack (skönt efter mitt intervjufiasko i torsdags!). När Chloe åkt hem med bussen hamnade jag mitt i en regnskur utan dess like då jag kutade från busstationen till en galleria. Vi hade precis pratat om hur de sagt på vädret att det skulle bli regn och att det vore skönt om det kom och inte bara hängde i luften. De orden fick man äta upp minst sagt! Eller ja, jag fick det, Chloe satt ju på bussen... Jag var ute i kanske fem minuter och var blöt inpå huden. Men i skotsk anda blev det sedan sol på en gång så jag var nästan torr när jag mötte upp Olle efter jobbet och när vi kommit till IKEA med bussen var jag som ny, fast med lite tovigt hår!

Att åka till IKEA på en kväll var ett genidrag, det var jättetunt med folk! Vi har åkt mest på helger annars och det är rena helvetet! Vi fyndade rejält i fyndhörnan och så blev det en del korv så klart! 

I lördags var det taskigt väder men jag var fast besluten att ta mig ut ändå. Jag ville se om det var marknad (nej) och se om det lokala stället med begagnade cyklar hade något intressant (nej). Då ingenting av det hände så blev ärendeturen oväntat kort. Vi bestämde oss för att ta en tur i Kelvingrove Park istället och hamnade mitt i en festival som firade multinationalitet - MELA Festival. Det var inte mycket drag där inte (vi var i och för sig tidigt ute och vädret var ruskigt), men vi fick gratis juice efter vår lilla löprunda! Gott!

På väg hem efter vårt lilla festivalbesök.


På väg hem var vi och handlade och jag
hittade dessa Cornetto-strutar som var godis,
inte glass. Awesome!


Jag återupplevde ett kärt barndomsminne när jag målade en Moppe-byrå
från IKEA. 

Till middag blev det helt fantastisk pytt framför Iron Man 3, en helt okej
kväll ändå.

Gårdagen hade jag planerat in i minsta detalj (nästan). Det var soligt och fint ute så jag släpade med Olle till Botaniska, och på vägen råkade det bli en söndags-sundae på Nardini's glassbar. Mums!

Fudge-fantasi! Tur att vi inte tog en var...

Varför skulle vi då till Botaniska? Jo, som en del av West End Festival så
hade en förening för vintage-fordon gratis bussturer runt stan som började där.
Vi hoppade på första bästa buss och den tog oss till Riverside Museum.



Bra med askkopp på bussen!




På Riverside hade de ställt ut sina kronjuveler, så vi hoppade av för att kolla
in dem.


Bärgningsbuss.



Jag tänkte bara på pappa när jag var där. Det var ju Fars Dag här igår, och min
farsgubbe älskar gamla fordon! Jag tog massor av foton och tänkte tillbaka
på alla veteranmarknader man varit på med familjen.  

Jag måste säga att jag fattar grejen mer
nu pappa, gamla bussar och speciellt
brandbilar (se nedan) är riktigt coolt!


Inget tvivel om vilket land den här bussen
kör i.


Här har vi min favorit för dagen, en supersexig högblank brandbil från -58.
Den var så himla fin! Perfekt skick och jättepiffad med alla delikata detaljer!










Dennis the Menace!

Alla slangtillbehör av mässing. De var
riktigt tunga!

Vid denna otroligt vackra brandbil satt en gubbe från gruppen Scottish Fire Heritage. Han satt i en campingstol då han hade dåliga knän efter 27 år som brandman, men han hoppade upp när vi kom fram och ville höra mer om bilen. Han var väldigt entusiastisk och berättade att Dennis var den första brandbil han tjänstgjort med. Han förklarade vad alla tillbehör var till för och hur dykardräkten funkade (snarare inte funkade, det lät väldans komplicerat jämfört med vad han sa om dagens utrustning). Han hade anekdoter från tjänsten och var en allmänt go gubbe med massor av spännande erfarenhet att bjuda på, framfört på charmig skotsk dialekt. 

Han berättade också att gubben som ägde bilen, Bob, inte var där då de varit ute och druckit sent dagen innan. Bakis-Bob hade svarat på uppmaningarna att komma ner med att lägga på när de ringde, så därför satt vår gubbe nu där, men han verkade rätt nöjd med det. Han berättade att några från gruppen åkt till USA för ett par år sedan efter 9/11 och hjälpt till där, och att de nu var "partners" med organisationer där och gärna ville åka dit igen. Jag vände upp och ner på myntbörsen i donationshinken! 

De hade en Scania från -69 där också, och
den fick Olle provsitta!
Efter vår lilla tut-tut-tutorial for vi vidare
med nästa buss till Victoria Park för att
sedan gå och kolla läget på stället jag ska
på intervju på i morgon. Det låg i ett
industri-område i hamnen. Inte så mysigt...



När vi kom hem efter vår lilla promenix gjorde vi sushi till middag minsann
och sedan pluggade Olle medan jag bakade.

Här har vi en red velvet cheesecake swirl brownie.


Här vi lite muffins som jag gjorde på den överblivna smeten från ovan.

Chokladmunkar!

De fick följa med till jobbet idag.


Giftiga ångade vanilj-kanel-cheesecakes.




Annars idag har jag oljar skärbrädor, diskat, strukit och uppenbarligen
rullat köttbullar till en hel armé. Olle är ju ekonomiskt lagd så vi gjorde
storkok idag. Bollarna ovan är hälften av totalen... 

Jag klagar inte, det är roligt att rulla bullar och så fick jag använda min nya
kantin! Har tagit mig år att hitta denna!


Vi har upptäckt att dill och lite BBQ-sås i skyn gör underverk.

Mmmmmmagiskt!

1 kommentar:

  1. Och det enda man mins när jag tagit sig hit är GLASSEN!

    SvaraRadera