fredag 18 januari 2013

Till sist!

Så var det fredag äntligen, jag har haft en jobbig vecka (jag trodde det var torsdag i onsdags, en extra dag - surt!). Blev en bra dag idag dock, även om det såg mörkt ut i morse. Segt att komma upp och svinkalla vindar ute (men ingen "snö", den håller sig till England än så länge) och så startade vi morgonen med en tysk professor som föreläste om energi i metabolism. Blääää!

Efter det vände det, vi hade mikrobiologi med Rob och han är verkligen en super föreläsare, även om tekniken inte var med honom idag. Avslutade föreläsningsklumpen med CT och sedan lunch med Jenny & Jonathan. SEDAN blev det roligt! Mikrobio-labb! Jag är med Zoe, Olga, Marios och Jenny och vi är kanske inte helt säkra på vad tusan vi håller på med hela tiden, men (hittills) har det då alltid slutat bra! Idag spårade vi "epidemin" som vi skapade förra veckan tillbaka till Doreen, och efter det så testade vår handledare Minnie oss på Gram staining-teknik. Jag lyckades knipa ett "Very good". Yes! Vi fixerade S. aureus och E.coli idag, plus lite B.megaterium med tillhörande endosporer. Intressant och så skönt när man efter mycket pillande äntligen får se de små jävlarna i mikroskopet!

Nu på eftermiddagen har Olle och jag städat och lagat fredagsmiddag, det blev rödvinsmarinerat lamm med getostrisotto. Riktigt gott, länge sedan jag åt lamm nu!



Olle stekte i nya stekpannan, han har blivit gjutjärnsfantast helt plötsligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar