söndag 13 januari 2013

Aprilväder

Sitter inne i sängen så här efter en trevlig söndagsfrukost och tittar ut på den blöta snön som faller och sedan försvinner direkt. Vi tänkte ta en promenad i morse, men det var svinkallt, rått och blött så det blev inget av med det. Igår hade vi finväder dock, tog en prommis in till stan och tillbaka för att hämta mina nya glasögon. Vi kollade efter nya brillor åt Olle också, men han hittade inga fina bågar, ville bara ha sina. Han har lite begränsat utbud också, han måste ha tjocka plastbågar (vilket han passar bra i turligt nog) som kan stödja hans specialglas som är gjorda av plast (skulle han ha glaslinser skulle de bli alldeles för tjocka och inte passa i några bågar). Så det blev inget köp där, men jag bjöd honom på glass på Big Licks på väg hem i alla fall (mest för hans skull så klart, det låg inga andra sötsugsmotiv bakom detta).

Igår var det vår ute, med solsken och nyutslagna blommor.


Olle vid Hogwarts. 


Utsikt från skolkullen.



På väg hem, Mitchell Library vid Charing Cross. 

I fredags hade jag en lång skoldag med första labben för terminen. Det var sista lektionen på schemat den dagen, efter 3 föreläsningar (en intressant i epidemiologi, två sov-tråkiga - men jag höll mig vaken!) och två värdelösa entimmeshål (hinner inte göra någonting vettigt) med skrivarproblem (de har ändrat systemet igen, och inte till något bättre, och till sist lunch med Jonathan från förra årets arkeologikurs, jag springer på honom titt som tätt (alltid vid lunchtid). 

Efter allt detta hade jag då en tvåtimmarslabb i mikrobiologi. Jag hade mycket höga förhoppningar, och var extra glad att så många av mina vänner var i min grupp. Första timmen vigdes åt säkerhetsinstruktioner och annat administrationsaktigt och sedan började vi med att sprida en infektion som vi i senare labbar ska analysera för att se om vi kan spåra den tillbaka till källan. Vi var i en grupp med ca 30 studenter. Alla gnuggade in en okänd substans på handen (handske på dock!) och sedan skakade vi händer i två omgångar och fixerade kulturer på agarplattor som ska inkuberas till nästa veckas labb. 

Reklam som uppmärksammar smittorisken som följer handskakning. Pussas istället!


Det var ju hyfsat kul, jag är ju ganska intresserad av epidemiologi (studera infektioner och spåra källor etc.) men sedan gick det utför. Vi skulle lära oss olika tekniker för att förbereda prover för mikroskopstudier, men vår labbtekniker hade problem med demonstrationen vilket resulterade i att vi nästan inte fick någon tid alls att jobba på detta själva. Vilket inte är så bra, med tanke på att vi från och med nästa vecka kommer att betygsättas på vår labbteknik och våra resultat (kan bli jobbigt för oss fortfarande oerfarna labbare). 

Det går virus på skolan också så klart, flunsan och vinterkräksjukan som i år (pga. ett norovirus som namngetts Sydney 2012) gett upphov till så många fall i Skottland att den numera klassas som en epidemi. jag har klarat mig hittills, men börjar känna mig hängig nu. Dock bara ont i halsen och lite seg, blir till att kurera mig tills Sverige-besöket! 

Tänkte avsluta vad som blev ett otroligt långt blogginlägg med en nyhet min vän Spunken uppmärksammat (klicka på länken nedan för att se artikeln): 


Jag har inte testat detta ännu, var inte ens medveten om att det fanns, men jag tänkte ta mig en titt till veckan, se vad det är för knepig idé. Jag återkommer! 

1 kommentar: