onsdag 2 januari 2013

Labbprepp


Nu har jag bestämt mig för att sluta lata mig, ledigheten är över! Idag har jag kört lite revision i mikrobiologi och arbetat lite med förberedelser inför denna labbtermin. Ska bli jätteskoj att få använda alla tekniker man lärt sig, bara att hoppas att det är lika lätt praktiskt som teoretiskt. Förmodligen inte!

Inte helt mysiga bilder att titta på om ni snart ska käka, eller om ni bara är lättäcklade kanske. Tänkte bara varna känsliga själar där ute. 

Olika metoder för att odla bakterier i labbet.


När man har odlat bakterier måste man räkna dem, det kan man göra med
en spectrophotometer. 

Virus växer som plack, bakterier växer i kolonier. 


Kolonier av anaerobic bacteria. 


Parasiten som orsakar malaria hos människor, Plasmodium falciparum, har en
rätt komplex livscykel som jag tyvärr måste memorera... 


Här spelas det tetris under mikroskop med hjälp av laserpincetter. Ingenting jag tror vi kommer att stöta på i våra uppgifter under vårens gång (tyvärr!). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar