söndag 24 januari 2016

Fara & flyga

Jag sitter och funderar över att flyga hem över vårt påsk-"lov" och en av de positiva punkterna med att flyga hem på våren/sommaren är att det går direktflyg. Inte för att dissa Köpenhamn, men jag stannar helst inte där på väg hem. Det blev mycket sitta där under December och Januari...

Det började den 21 December här i Glasgow då jag skulle bege mig mot Sverige. Olle och jag tog en taxi till busstationen i stan och fick säga hej då snabbt efter att Olle hjälpt mig på med väskorna, det var världens kö bakom oss. Det blev lite snyft på bussen efter att Olles huvud försvunnit i folkmassan, men sedan blev det bättre. Det vill säga tills jag skulle av bussen och in till bagagekön. Det var INTE lätt med två bagage och två handbagage... Efter att jag ramlat omkring som ett pucko mitt i vägen ett tag fick jag hjälp av en tysk tjej och hennes pojkvän fram till bagagevagnarna, och därefter var det lugnt. Bara att parkera sig i bagagekön med alla andra skandinaver (jag som inte tycker om svenska människor stod osocialt med en podcast - eller en miljon so det kändes som jag hann igenom - i lurarna...).

Soluppgången var lite fräsig på väg till Edinburgh.

Bagageavlämningen gick smidigt och jag kom igenom säkerheten utan problem. Sedan hade jag lite fri tid innan det var dags att boarda, så jag tog som vanligt en snabb titt i Taxfree (bäst att inte köpa något med så mycket bagage redan!) och sedan en kaffe på Costa vilket fick vara min frulle fram till Köpenhamn. I Köpenhamn blev det en drickyoghurt (det första jag köper när jag lämnar UK om det finns, för det finns inte här) efter en trevlig flygning (trots en turbulent start) och riktigt fin landning.

Juligt morgonkaffe.

Köpenhamn!

Det var mitt första besök till Köpenhamns flygplats, så jag tittade noga på allt (när jag inte satt uppkopplad på nätet så klart...). Fasiken vad mycket butiker det finns där! Det är som ett enormt märkesfyllt köpcentrum innanför passkontrollerna...

Flyget till Sverige var sent, men vi åkte ikapp tiden på väg. Jag kom av snabbt och mina väskor kom nästan först, och vips så satt jag som ett klistermärke runt halsen på Lillis som kom och hämtat mig.

Några timmar senare, efter lite virr med korv i Uppsala och efter ett hundkiss-stopp på stranden i Tönnebro, var vi sedan hemma allihopa. Riktigt trötta, men välbehållna. Tack Emmis för skjutsen!

Lika trött var jag när jag for hem till Glasgow igen, som vanligt var vi tvungna att sitta uppe till 02.05 då Y-Bussen lämnar Söderhamn och far mot Arlanda. Positivt nog är man då så trött att man inte orkar gråta lika mycket som vanligt... Busschaffisen var trevlig och vi kom fram till Arlanda utan problem runt 5. Där gick allt supersnabbt, trots att jag blev stoppad i säkerheten för ett schampoo-test. Jag mumsade min klassiska drickyoghurt till frukost och lyssnade på pods för att hålla mig vaken vid gaten (jag lyckades inte helt...). Den korta flygningen till Köpenhamn önskade jag sedan hade varat längre då jag sov superskönt, men istället fick jag kliva av och sitta i Köpenhamn i 4 timmar. Tråkigt, men oj oj oj vad mycket bloggande man fick gjort!

Viktigt att dricka mycket när man sovit dåligt och är ute och reser.

Köpenham: Så. Många. Affärer.

Funderade på att köpa frulle i Köpenhamn: stekt sillmacka..?

Till slut kom jag sedan fram till Glasgow, vid 4 var jag nog hemma i lägenheten. Olle var så klart inte hemma än, men det fanns fortfarande någon där och väntade på mig (inte Faith)...

Det väntade ett julkort från Nancy hemma också, med Olle och mig i magnetform i Sydney!