torsdag 7 januari 2016

Jul i Sverige Del II: Uppesittarkväll

Andra dagen i Sverige tänkte jag att jag skulle börja med en traditionell tidig Sara-prommis, om än utan sällskap (med undantag för Ajax). Jag klev upp och gjorde ett besök till badrummet för att borsta tänderna, och så klart vaknade den lilla valpen. Snart ska vi promenera, och kanske gosa först, sa jag och stängde toadörren. Dock hade jag inte stängt dörren till mitt rum... Detta är vad jag fann när jag kom tillbaka:



Ajax, som egentligen inte får vara i sängar, hade funnit ett klurigt litet kryphål: min säng är en bäddsoffa. Och i soffor får han ju ligga! Så klart ville då även Knubbis ligga, och helst inuti påslakanet, så det blev mysigt värre ett tag! Efter det tänkte vi att det var dags för en prommis, jag ville se hur det var att gå med Ajax. Tja, det var ju sådär... Han är bättre med pappa och de andra, men med mig var han lite väl exalterad och dragig. Gud vad jobbigt det var! Tog mycket längre tid än väntat, men det var ganska trevligt ändå. Vi sprang en bit också, och det var minsann uppskattat!

Morgon i Söderhamn.

När vi kom hem bjöd päronen återigen på frulle, och efter det gjorde jag mig iordning för att åka norröver till Alfta-släkten. Dock ringde vi Emma för att höra om det fortfarande skulle bli av innan jag åkte till bussen, och i sista minuten skulle det visa sig! Inte skulle det bli av heller, och vilken tur att jag inte redan satt på bussen! Det gjorde inte mig något, det blev en massa extra tid för mig att slå in julisar! Jag hann precis klart (med mina i alla fall, Emmas slog jag in på julafton) innan vi skulle fara iväg till storasyster på uppesittarmys. 

Det blev lite stökigt...


Ajax ville komma med mig hem till oss i Glasgow när väskan
 var tom på julklappar. Han är så välkommen!

Det hann bli mörkt utanför fönstret medan jag slog in grejer...


Testprovning av gubbröra mitt i allt!

Ajax var lite frustrerad att ingen ville leka, Eva var efter gubbröran upptagen med...

...att göra knäckäpplen (mycket uppskattat av barn & barnbarn).




Redo för uppesittarmys! Julad till MAX! (Maska på
snögubbe-tightsen inom 2 sekunder efter att de togs på...).

Det bjöds på god mat, mycket skratt (som vanligt) hemma hos Linda, och en otroligt enerverande lek. Ett tag trodde vi att det skulle blir slagsmål... Det löste sig dock, och vi använde all vår energi till att spela Bingolotto istället! Ingen vann något (tror jag), men det var kul ändå. Speciellt när det kom julklappar mitt i allt!

Klappöppning!

Trots titeln på blogginlägget satt vi inte uppe hos Linda hela natten, vi for hem till vovvarna (Emmas Claudia och vår Ajax & Angel var hemma) och tittade lite på Sagan om Ringen: Konungens Återkomst, innan vi avslutade dan-före-dopparedan med en stjärnsprakande nattlig prommis med alla vovvar. Jag som aldrig ser stjärnorna i storstaden där jag bor var ganska impad. För de andra var det småpotatis. Speciellt för vovvarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar