torsdag 7 januari 2016

Jul i Sverige Del V: Dopparedan!

Så kom då äntligen den stora dagen, och schemat var fullspäckat för familjen som vanligt, mycket mys med olika folk att klämma in! Traditionsenligt inleddes dagen med grötfrulle med Linda och pojkarna, och trots Olles frånvaro hade vi lite mandelproblem... Ingen hittade ju den jäveln! Hade Daniel tagit den? Hade Olle sagt åt/lärt upp Daniel i mandel-tjuvandets konst? Skulle det bli en trist och relationskrossande jul för Linda och Daniel? Eller hade pappa helt enkelt inte lagt i någon mandel? Konspirationsteorierna och anklagelserna haglade runt bordet, trots att jag helgarderat mig för frid genom att i Olles namn dela ut små lådor med mandlar åt alla. Ett misstag skulle det visa sig, nu kunde man ju fuska! Vilken pärs, i år igen... Till slut beslutade vi att Ludde skulle få äran att öppna ett första paket ändå, för ingen av oss orkade klämma i sig mer gröt.

Mandelpaketen gjorde sig bra i grötskålarna.



Färdigdukat.

Mandeljakten kan börja!

(Lite gott på sidan).

Besviken mandeljägare, men den minen ändrades snart...

Det första paketet följdes så klart sedan av mer paket inne i vardagsrummet, och alla var riktigt nöjda och glada! Jag kände att jag lyckades bra, men kunde inte riktigt trumfa datorn som Ludde fick från mormor, även om kilten var rätt uppskattad. 

Förmiddagens hög.

Ludde var snabb...

Paret Paket-spanare.

Ajax spanade också, speciellt när det kom en present adresserad
 till valpen själv:

Poppis gummikorv! Nedan: Angel fick hjälp av Hampe att öppna sin...



...den lilla kattsängen var också väldigt poppis!

Vilket side-eye! "Håll tassarna borta!".

Hampe fick också paket!

Äkta skotte!

Pojkarna rullade snart vidare och fick nya julklappar hos sina pappor, och pappa, jag och Eva blev hemma själva en stund (jag fick ett paket! ->). Jag slog som sagt in julklappar åt Emma och så bevittnade vi en alldeles makalös solnedgång (bilder kommer i ett separat inlägg). Rätt var det var blev det slut på friden igen dock, då familjen Vallhed dök upp, med bebis och allt (då blev det reprisgos, jag hade ju redan fått mysa lite den 22 då Jennifer kom förbi och presenterade den lilla godbiten officiellt för gammelmoster). Markus, jag och Jennifer spenderade sedan en evighet (kändes det som), väntandes på Linda & Daniel (och maten!) framför TV:n, liggandes i högar precis som lilla Amelia. Jag tror fasiken vi såg 3 filmer (Croodarna, Santa Claus, Päron till Farsa firar jul...)! Tyvärr missade vi Kalle, det såg Jenni & Markus hemma hos sig, och jag såg Victoria's Secret-modellerna strutta med Eva hemma istället. Då blir man ju sugen på att vräka i sig julmat...



Jag försökte också göra mig fin, om än inte i underkläder som VS-modellerna!

Till slut kom Linda & Daniel, och det blev julmiddag, Elg-style! Pappa harklade och sniffade sig igenom en allergiframkallande skaldjursmiddag, jag åt som om jag aldrig skulle få mat igen, en del hade problem med ätandet av de diverse djuren (= alla), en del åt köttbullar (Markus) och en av oss (Daniel), provade grejer han aldrig provat förut (och var mäkta nöjd!).







Emma ramlade in efter ett tag också, och jag fick i uppdrag att ta ut hundarna en sväng. Bara på gräsmattan räcker, sa matte. Pfff! sa moster Sara och bestämde sig för att ta en lite längre prommis för att skämma bort favoritvovvisarna. Det skulle jag inte ha gjort. Precis då jag kom ner på vägen halkade jag illa i en lömsk pöl som såg ut som vatten, men som var is. Det var det knät, och de kläderna det... Vi gick en bit till, men sedan måste jag hem och byta om, hela jag var blöt, och numera pryds det högra knät av ett monsteraktig (gult) blåmärke. Sexigt värre...

På väg in efter min blöta promenad, bland pappas färgglada gran-enar.

Iklädd nya torra kläder avslutade jag sedan min svenska julafton med att likt alla andra öppna en hög med paket (som jag klurat på hur jag ska få med mig hem ända till igår kväll, och jag har faktiskt lyckats rätt bra). Amelia fick mest grejer, vi trodde att den trötta lilla bebisen skulle drunkna i söta kläder och presentpapper. Tur att mamma och pappa kunde hjälpa till!



Här kan man torka när man trillat!

Ajax var redo för paket!

Frasse ville mest ha mat, och mys med mamma så klart!



(Okej, kanske att han ville ha paket också!).



Skräpberget efteråt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar