lördag 6 februari 2016

Månadens Mat

Det blir dåligt uppdaterat nuförtiden, det är sjukt mycket att göra i skolan och det har skurits ner på allt här hemma. Jag hinner knappt till gymmet, jag sminkar och klär mig aldrig speciellt bra nuförtiden och när jag kommer hem från universitetet där jag spenderar det mesta av min tid, eller när det är helg, så hinner vi knappt göra någonting förrän det är dags att lägga sig. Stackars Olle har dessutom jobbat över mycket den senaste tiden, så det har till och med blivit tajt med matlagningen på sistone... Tur att man har en månad i matbilder att lägga upp istället då (från de dagar då vi lyckades laga mat)! 

Gammal, god och snabb (nyckelordet för vår mat nuförtiden) grönsakspasta.


Annat nyckelord: rester. Här har vi en restquesadilla som åts en dag...



Annan snabbisfavorit (ofta gjord på vad vi har kvar i kylen eftersom vi inte har
 tid att handla): bagels! Den här gången med avokado och ägg
 (allt som fanns kvar...).


Gryta a la Olle går också snabbt, här baserad på påläggsrester och överblivna grönisar.
Gott och kyltömmande!

En dag kände vi för att fritera lite, blev supermumsigt!

Mer bagels, den här gången med aktivt handlat pålägg i form av lax.

Ibland är jag duktig och går hem och äter lunch, för det mesta sitter jag dock i
 bibblan på skolan och svälter och när Olle och jag kommer hem på kvällen
 är jag helt väck....

Det ser inte ut som så, men här var det soppa på G.

Rostad blomkålssoppa med kycklingpiff. Blev lite väl tjock dock...

Mer gryta! Svamp och bacon (tack Faith för den idén)...

...Olles grytklassiker med kyckling så klart...


Dagen då Sara lagade mat (händer aldrig annars, jag hjälper bara till i kulisserna).
 Det blev sötpotatis-"strips"...

...och köttbullar i ugn.




Mer Sara-mat: sallad. Det är jag bra på att svänga ihop, och inte behöver jag snuska
 mig med kött heller!


Överbliven köttfärssås blev till små tillbehörspajer.



Mer Sara-fix, en smördegssnurra med pesto och ost (plus överblivna ostdegbollar nedan)
 fick bli tillbehör till Olles broccolisoppa.




Sista söndagen innan terminen började spenderade jag hela dagen i bibblan (jag har aldrig varit där på en helg under hela min tid här, så där visste vi att saker och ting började bli allvarliga) för att skriva på min rapport, men jag kom hem för lunch som Olle så snällt förberett: varma foccaccia-mackor med svamp och brie, serverat med chokladglögg. Mmmmm! Värt den regniga prommisen till och från bibblan!

Troligtvis min favorit från den senaste månaden: vår rödbetswok!
Ser asball ut, och var otroligt god!

En annan populär snabbis: laxpasta.
Nedan: ännu en pastasås, men vi lyxade till det med
 tortellini den hår gången tror jag!


Så där ja, nu har jag bloggat lite i alla fall, även om det bara var matbilder som i längden är ganska tråkigt. Jag ska anstränga mig resten av dagen med att minnas saker som hänt under Jan-Feb också, så att ett mer intressant inlägg kan få ta form! 

Uppdatering: Mer Mat!



Godsaker på G under en av våra storlagningshelger, det blev varma müslikakor av Olles rest-müsli och banan- och äppelpaj av lite frukt som skulle ätas upp, och nedan blev det storprepp a la Sara: massor med grönsaker i olika förpackningar, bara för Olle att välja och vraka när han lagade olika soppor, och för mig när jag lagade paj!











Laxlyx blev det nästan en vecka då vi gjorde en makalös röra av en laxsida. Bland annat åts den till lunch med Olles hemgjorda chapati, och till middag på bagels.







Olles önskemiddag: Club Sandwich med hemgjorda pommes. Mums!

Klyftig potatis med spicy kyckling och världens godaste
 och vitlökigaste guacamole.

Pastagratäng på överbliven köttfärssås.



Inte helt fel!

Försnacks till någon sorts middag: bröd & dipp.

Ännu en populär middag: pizza med sallad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar