lördag 26 september 2015

Sabina

Förra veckan tog vi emot besök minsann, min gredelin-älskande brudtärna Sabina kom förbi med mor i tisdags kväll (efter mycket om och men med trasiga flyg från London skulle det visa sig) och stannade i två hela dagar. Dock var det inte så mycket för att hon ville träffa oss, utan mer för att hon skulle provjobba för en praktik här i Glasgow (som hon fick, wooohooo! = Ny sambo i helgen!). Jag var så klart upp över öronen exalterad över att Sabina kanske skulle få en terminspraktik här och flytta in, men jag försökte att spela cool så att hon inte skulle bli stressad och pressad. Det gick så där måste jag säga, det här med att vara cool och chill är inte alltid något jag lyckas med, men turligt nog så är Sabina supercool under press i alla fall, så det gick ju vägen!


För att lugna ned mig själv och få ur mig lite nervös energi (jag var nog mer nervös än Bina egentligen) så bakade jag kakor under kvällen, det luktade mumsig choklad i hela lägenheten, och kakorna blev supergoda och fina (bara inte den första satsen, de blev hårda nog att mörda folk med). Olle satt mest och njöt av att allt var så finstädat och försökte att inte uppröra något, så han satt i soffan och pluggade medan jag flängde i köket. 

Mint double chocolate chip cookies på G.







Olles professor verkade vara ganska rolig...

Till slut kom gästerna fram också, och för att planet var försenat blev det riktigt sent och vi gick nästan och la oss på en gång. Jag hade hunnit bli sömnig och lugnat ned mig ordentligt med ett glas vin i näven framför datorskärmen, och Olle satt bara och längtade efter att få lägga sig i sängen.

Det var nog ett smart drag med tidig sängläggning också, för klockan 7 var vi uppe allihopa och redo att mumsa frulle och gå med Sabina till praktiken. Den låg ca 20-30 min promenad från oss genom Victoria Park, så det var en ganska angenäm morgontur, och det gick lätt att hitta, så det var perfekt. Gästerna fick se en för turister gömd juvel här i Glasgow också, för ingen går/hittar till Victoria Park (bästa parken i stan) om de inte bor här.

För oss som bara följde med blev det ju nästan en timmes lång tur-retur prommis, men vi fick inte vila speciellt länge innan det var dags att ge sig ut igen, den här gången på ett tåg in till stan och därefter med buss till Edinburgh, där vi spenderade dagen med att försöka guida Sabinas mamma runt (det gick sådär, men solen sken och vi hoppas att vår gäst var hyfsat nöjd i alla fall). Olle hade tagit ledigt, så jag fick lite hjälp i alla fall.

Efter Edinburgh (som det kommer ett separat inlägg om senare) så kom vi hem till en trött Sabina som låg och väntade på mat hemma. Vi hade också hunnit bli rätt hungriga, så vi bestämde oss för en snabb pestopasta. Det gick snabbt och utan problem som vanligt, dock blev det trixigt när vi skulle värma vitlöksbröd i ugnen. Till vår förskräckelse märkte vi nämligen att ugnen inte blev varm, så vi fick steka brödet istället. Det blev gott det också, men en trasig ugn innebär panik för oss (och så nära Kanelbulledagen också! Mer om detta drama i ett följande inlägg. Maten var god i alla fall, och vi hamnade allihopa i någon typ av matkoma efteråt. Alla satt/låg med varsin telefon/dator/padda och bara surfade och var allmänt ovilliga att stå och gå efter en lång dag med mycket benanvändning. Jag masade mig upp en sväng och slängde fram kakor och te dock, för att Sabina sa åt mig att göra det. Är man värd så är man! 





Torsdag blev det bara en halvdags utforskande, Sabina var på sin praktik igen och Olle jobbade, så jag tog med Carina på en morgon/förmiddagsprommis genom West End och ner på stan. Solen sken igen, men jag fick bara njuta fram till lunch, därefter skildes vi åt på stan och Carina gick och shoppade och utforskade på egen hand medan jag traskade till min älskade kemibibbla (där jag sitter nu och skriver, med ett riktigt skyfall pågående på andra sidan glaset) och pluggade resten av dagen. 

Plugg-selfie! Och jag menar verkligen selfie, ingen annan har satt
fot i  den här bibblan på hela sommaren...
Kvällen blev lite småstressig, vi hade ju tänkt att äta ute men det blev för tajt med tid så då var vi tvungna att fundera ut och laga mat hemma i stället, och utan ugn. Eter lite panik blev det dock ganska bra, kanske för alla utan Sabina som inte åt speciellt mycket av det vi åstadkom (mitt fel, jag glömde bort!). Haggisburgare blev det i alla fall, för de som ville ha det. Och vanliga burgare, med ägg, ost och alla möjliga andra grejer (förutom ketchup som vi glömt att köpa, korkat nog) som tillbehör. Olle klämde i sig en riktig jätte så klart, medan vi andra åt som ordentliga damer. Strax efter maten blev det sedan dags för gästerna att fara till flygplatsen sorgligt nog, men i helgen kommer i alla fall en av dem tillbaka igen, den här gången för att stanna!


Baconsugna fönstergluttaren Henry kom på besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar