tisdag 29 september 2015

Första studieveckan

Veckan efter inlämningen i måndags gick väldigt fort, och den var mer studiespäckad än väntat. Vi trodde alla att vi inte hade några lektioner alls tis, ons, tors, men det visade sig att våra professorer då hade tagit sig friheten att planera in en massa PDP (personal development planning) sessioner som vi skulle gå på. Bara i torsdags fick jag vara helt ledig. Tisdagen hade vi först en CV-workshop på morgonen, och så en horribel "Professionalism"-session på eftermiddagen, som var definitionen av icke-professionalism. Det bara dök upp en professor som inte hade förberett sig alls, han sa till oss att han inte ville vara där och att han bara tänkte prata tills han trodde att det var OK för honom att gå. Vad pratade han då om? Ja, ingenting relevant direkt, han slängde mest ur sig förolämpningar till höger och vänster ("Jag hatar studenter", "Studenter är lata och jag vill ofta ha ihjäl dem", "Ni har valt fel grej att studera"...). Härligt att man tog sig tid att vara där känns det som! 

Jag var så upprörd efteråt att jag gick åt fel håll (inåt stan genom Kelvingrove Park) när jag skulle hem, för att kunna fortsätta diskutera med Skye & Felix om hur skit "föreläsningen" varit. När de sedan droppade av var jag ju redan inne i stan i princip, så jag fortsatte och väntade på Olle där istället. Trevligt!  

Jag upptäckte en helt ny pyjamas-sektion på Primark dedikerad till Olle.
Eller ja, Olaf från Frozen i alla fall! Nedan: Olle och jag delade på
studentrabatterad kanelpretzel på väg hem, och vi hann bli
förskräckta över hur tidigt alla julgrejer kommit fram överallt.


Jag må ha haft en dålig dag med konstiga "föreläsningar" och skitprofessorer (vilket Olle
 älskar att höra om), men solen sken genom allt i alla fall!
Onsdagen blev lite bättre, vi hade väl ungefär samma tema där, med PDP-sessioner morgon och eftermiddag. Först fick vi höra om hur man söker en PhD, och på eftermiddagen fick vi lyssna på presentationer av före detta studenter som jobbade inom olika yrken och fråga dem frågor om hur de kom dit de var idag. Vi började komma tillbaka lite i studiegängorna då tror jag, folk inte bara försvann efter lektionerna utan stannade och pratde lite. Jag och Leon hamnade i en ganska lång konversation om jag vet inte vad på eftermiddagen när vi var klara, och efter vår morgonlektion började en av "tredjeårarna" (de som var L3 förra året då jag var på praktik) prata med mig på väg nedför trappen från föreläsningen, han var jättetrevlig. Jag antar att jag borde lära känna fler av dem eftersom jag anmält mig som klassrepresentant (med Skye)...

Favoritdagen förra veckan var dock fredagen (om man bortser från den lediga torsdagen, då jag gjorde absolut ingenting) då jag först tog mig till skolan för en tidig session som helt plötsligt utan varning blev inställd, eller i alla fall försvann från schemat. Ingen var i rummet när jag kom och när jag gick och kollade schemat på datorn hade sessionen som jag sett en timme tidigare bara försvunnit. Jag trodde jag höll på att bli tokig... Eftermiddagen blev bättre dock. Jag stannade på skolan och väntade på den, och det var värt det. Snubben som är kursansvarig för L4 Immunologi var där och föreläste om vetenskapsetik, vilket inte låter superspännande kanske, men det är rätt intressant. Speciellt när vi fick olika fall som vi skulle försvara i grupper framför en fiktiv etikpanel. Min grupp var tvungna att vara för utvecklandet av människo-schimpans-hybrider. Inte den lättaste grejen att försvara kan jag säga! 

En av mina otroligt spännande veckoluncher. Så blir det när man inte går och handlar!
Vad har vi gjort om kvällarna då? Tja, våra TV-serier som vi följer har ju börjat gå igen, och en massa filmer har setts... Det har skypats lite med diverse päron och jag har haft låååååånga telefonsamtal med min Lillis, mycket trevligt. Dessutom hade vi onsdags besök av våra landlords Marion och Steve som kom förbi på sin kvällsprommis, mest för att titta på ugnen, men också för att vi inte träffats på ett långt tag. De är alltid så snälla och trevliga, och de älskade hur vi inrett överallt. Skönt! Det var dock mest jag som umgåsade med dem, Olle satt osocial och tittade på Giffarna med hökögon. Jag fick till och med laga middag själv!

Vi var som sagt dåliga att handla förra veckan, men det finns alltid
våffelingredienser hemma. Och det är ganska svårt att misslyckas
med också...


Så gott! Men vi saknar lingonsylt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar