fredag 25 september 2015

Let's Eat Glasgow!

Första helgen i September hade vi kalasväder här i Glasgow, och Olle och jag såg mycket fram emot att njuta så klart! Vi hade lördagen mycket väl planerad, då det i Glasgow gick av stapeln en liten matfestival i hamnen. Vi började dock dagen med att ladda upp i solen på en parkbänk i Victoria Park. Olle tyckte inte att vi var exalterade nog för dagen verkade det som, så vi tog med oss en termos med kaffe och satt och njöt medan hela halva Glasgow rände runt parken i något typ av välgörenhetslopp som vi inte hört talas om. De vuxna sneglade lite avundsjukt på oss då och då, och vi kände oss plötsligt extra skyldiga för att vi inte var ute och motionerade.

Hundbesök fick vi under kaffestunden (ovan), och Olle fick riktig kepsfrilla i värmen.

Motion blev det dock på väg till huvudeventet. Vi hade skrivit ut vägbeskrivningen och traskade glatt dit och förväntade oss inga problem. Men innan vi hittade stället! Upp och ner och upp och ner gick vi på samma gata tills vi till slut kom dit. Vi skyller på vägbeskrivningen, hade jag skrivit ner den hade den varit sig ganska olik kan jag säga. Skitgrejer!

Redo!
Så, när vi kom fram var jag på ganska dåligt humör, hungrig, varm och bländad av solen som jag var. Det smälte dock bort rätt fort då vi kom in på området. Området var vid The Arches (utrymmen under en gammal järnväg/vanliga järnvägen) som ligger längs floden mellan Glasgows West End och stan, parallellt med Dumbarton Road. Det första vi såg var en låda med fjuniga små kycklingar som pep som galningar, och då kunde jag inte vara grinig längre. Alla bittra känslor smälte sedan bort då vi gick vidare och fick syn på en gigantisk fluffig Highland cow och en liten kalv. Naaaaaw! Det är så man dör inombords! Jag tyckte lite synd om dem som skulle stå där i värmen i en box dock, men de verkade vara vana (de var nämligen show-kor).

Efter djuren kom huvudattraktionen (djur i annan form): matstånden! 8 av Glasgows mest populära restauranger hade varsina tält uppställda längs vägen, där det lagades mat. Varje restaurang erbjöd 3-4 smårätter (förrätt, varmrätt, dessert i olika former) som kunde bytas in för poletter som vi förköpt. 8 poletter hade vi, och 8 maträtter åt vi! Dock inte på en gång, först gick vi in i marknadshallen längst in på området och funderade på vad vi sedan skulle handla, och så kollade vi lite snabbt på en matlagningsdemonstration av en av restaurang-kockarna också (de höll på och avlöste varandra hela dagen). Efter marknadskollen var det dock äntligen dags för mat, och de kommer i bilder här nedan allihopa. Jag tror vi åt en rätt från alla restauranger till slut, men med en dryckes- och marknadshandlingspaus emellan.

Första efterrätten: Highland Cattle Tail doughnut från Stravaigin.

Gratis whisky fanns överallt, men det är ju totalt bortkastat på oss.

Rostad skogsduva med svamp, hasselnöt- och pärlvetesallad från Ubiquitous Chip.
Från Crabshakk blev det sedan Singapore Crab med rice balls & pak choi (nedan).

Dags för drinks (G&T för mig, öl för Olle) och eventets mest populära rätt, pajtrio, från Guy's.
Pajerna var ju goda så klart (haggis, fisk & traditionell meat pie), men vi tyckte många andra
rätter var mer spännande. Dock diggade säkert alla skottarna där att det var lite mindre spännande, och mer pajigt!

Lokal gin och chilli, mums!

Mer marknadskoll efter lunch.

Bzzzz!

Olles favvo, oxtunga. Jag tyckte det var gott men diggade inte helt konsistensen...

Duck scotch egg med blodpudding i fyllningen på sidan
(också mycket poppis bland skottarna).

Favoriträtten kom härifrån, Cail Bruich. Hörökt oxkind med picklad spaghetti-rotselleri, shallot onion rings & vattenkrasse.

Gulligaste kökompisen!

Dagens viktigaste ägodel: matpoletterna. Just den här var den absolut
sista, och för den köpte vi en potatis- och spenat-"dosa" med kokoschutney
från Mother India. Så god!

Efter att vi ätit och handlat oss ordentligt mätta vandrade vi sedan hemåt i solen och reflekterade över vilket fabulöst event det varit, vi hoppas verkligen att de ställer upp nästa år igen, verkligen en superbra idé som verkade hyfsat poppis bland alla Glasgow foodies. Vi stannade vid Riverside Museum på vägen hem också och bara låg och njöt i det direkta solskenet på en gräskulle och samlade D-vitamin som så många andra. Härligt!

Väl hemma segades det en del, och det enda vi riktigt åstadkom var väl en snabb lätt middag (vi hade ju ätit en del redan, minst sagt) i form av gula rödbetor, hjortsalami och ost från marknaden. Mums!