tisdag 14 februari 2017

Veckoblogg x2

Jag är hemma tidigt från jobbet så jag tar väl itu med de senaste veckornas vardagsbloggning... På jobbet går det upp och ner, med mycket att göra medan Tom var på semester och jag var den enda som tog hand om myggen och numera ganska lite att göra sedan vi fått tillökning. Jag spenderade timmar nere i vårt rum och plockade larver medan jag numera bara poppar ned i några minuter för att kolla att alla mår bra. Vid en punkt satt jag där så länge att jag såg alla andra användare komma och gå och komma igen, och en annan grupps tekniker kom och tittade till mig lite då och då för att se om jag vann. Det kan man väl inte riktigt säga att jag gjorde, men jobbet blev gjort!


Vi välkomnade nya Maria med oreotryfflar i alla dess smaker!



Ryktena om tryfflar spred sig i korridoren och snart kom både Tim & Jordan för smakprov!


När man suttit ensam och isolerad med bara myggen som sällis är det extra trevligt när man inte bara behöver gå hem i mörkret utan kan knata vidare in mot stan och möta upp favoritgrabbarna Olle & Niall för en liten biodejt en måndagkväll, som jag gjorde för två veckor sedan. Vi klämde oss igenom en stor anti-Trump demonstration och tog oss till Cineworld för att avnjuta nya, skotska Trainspotting-filmen T2. Minst lika bra som den första, om inte bättre! 


Nya glitterpjucks och finaste t-shirten på för biobesök (efter en snabbdusch för att tvätta bort diverse myggsmuts så klart!).



Anti-Trumpare!


Biosnacks inhandlade på Bibble - en mint & en banoffe.



Bio-time på 5:e våningen.

På tisdagkvällen vart vi sedan hemma men inte ensamma, vår nya sambo kom förbi en sväng på visning efter att nyss ha kommit tillbaka hem efter sin studietur i Australien och hon var precis lika trevlig personligen som i sin online-kommunikation. Vi är supernöjda! 


Vi hann precis käka innan Philippa kom: spenatsoppa med varma pulled pork-mackor & vaktelägg.







Lite av spenatsoppan fick med lite kronärtskockshjärtan bli en mumsig pasta-lunchlådesås! 


Visningsdags!


Förra måndagen efter att Emma och Jonas lämnat oss var kylan tillbaka och jag spenderade en tidig morgon med att halka mig mot jobbet där jag mest hjälpte Maria (vår nya tjej) att leta lägenheter och komma iordning med alla formulär som måste fyllas i. Många av de mer vetenskapliga hjärnorna i labbet är lite förvirrade för att hålla rätt på sådant, men jag är på't!


Christie har lärt sig mer svenska.

När jag inte hjälpte Maria hushöll jag mig själv med att lära mig mer om saker och ting. Jag har gått tillbaka till mina studentrötter och tar en online-kurs i Medicinsk Entomologi under 6 veckor framåt från Pasteur-institutet i Frankrike då jag har dåligt med saker att göra. Många nörd-gliringar kommer från kollegorna, men det kan jag stå ut med, lektionerna är väldigt intressanta.


Nörd på väg till jobbet, i mindre och mindre mörker varje dag!

Vädervis förra veckan hade vi det inte speciellt bra, både jag & Olle kom hem helt dränkta på både måndag- och tisdagkvällen trots att ingen av oss gick, det var riktigt otrevligt. Nu har det lättat lite vätske-vis, men det blåser som tusan och temperaturen har droppat av igen. Upp och ner och upp och ner, klassiskt skotskt vinterväder!


Värmande rester ännu en dag: Olle-bröd med haggis, pulled pork och sallad, samt spenatsoppa. 

En annan dränkt katt som kom HEM för första gången förra veckan var alltså vår nya sambo, skotska media-studenten Philippa, som flyttade in med hjälp av sin syster Rosie i måndags. De kom mitt i maten med massor av väskor och spenderade sedan resten av kvällen med att packa upp medan Olle servade med te. Jag och Rosie gjorde inte saken lättare för P eftersom vi slutade hjälpa till och blev distraherade av en immunologi-tavla som jag lämnat inne i lillrummet. Liksom mig pluggar Rosie biologi så vi hade massor att nörda ut över!


Vi hade köpt lite vårtecken för att välkomna nya sambon, men syrran var alltså mer impad av min fina tavla...

Onsdagen började med att Steph äntligen var tillbaka från semestern, och vi fick hänga lite själva innan Tom kom in runt nio så vi kunde utbyta all missad info. Hon var väldigt saknad i sin frånvaro! Hon tog snön med sig från sin semester norrut också, flingorna föll i någon timme över lunch och bergtopparna man ser igenom fönstret var trevligt vita i några dagar efteråt. 


Min saknade kollega var tillbaka så jag skyndade mig in tidigt och plockade upp frulle på vägen!

(Har också Olle med på jobbet nu när jag har uppgraderat till ett större skrivbord!).




Med Steph tillbaka började experimenten rulla lite igen, men hon var själv lite trögstartad och förvirrad när hon skulle konvertera ett recept i torsdags morse. Tur att jag då har alla recept och procedurer i min labb-bok och kan vara med och dubbelkolla att allt går rätt till! Enda problemet var att jag ännu inte fått labb-boken tillbaka! 


Snabb och tidig lunch för att hinna tillbaka till mikroskopet med Steph - som att hänga med en bästis medan man lär sig att använda dyra maskiner!

I torsdags var det också dags för fikaklubben igen; franska Mathilde bjöd på crepes men höll på att sno undan dem och gå när varenda ny gäst som kom upp började med: "Mmmm, pancakes". Det är CREPES!


Fram med kaffemuggen och uppför trappan till fikaklubben!

Hemma blev det inte lika lyxigt till middag - vi värmde frusna pizzor som vi åt medan vi byggde nya hyllor till vardagsrummet och sovrummet. Philippa kom hem från sin radioshow och fann oss på köksgolvet omgivna av pizzakanter och verktyg. Vi fyllde minst sagt den svenska IKEA-stereotypen!


Fredagen blev en lång dag för mig då jag inte kom hem förrän runt åtta... Efter jobbet skjutsade Christie mig och Maria hemåt, men jag hoppade av tidigt för att gå på en yogaklass för välgörenhet, till förmån för en universitetsorganisation som jobbar med benmärgsdonationer för cancersjuka. £20 för 20 dagars bikram-yoga, inte illa! Det var en superskön klass och jag kommer definitivt att gå tillbaka och utnyttja mina 20 dagar. Jag verkade klara mig bättre än många andra nykomlingar också i det 40°C-gradiga rummet. Jag menar, man är ju van vid både yoga och 30°C varmt på jobbet. Läraren och veteranerna var impade efteråt när vi drack te och smoothies i alla fall, och jag var nöjd!


Olle bjöd på sen middag när jag äntligen kom hem - sista spenaten fick bli spenatsås till en som vanligt makalös kalkonschnitzel. Dessutom hade han städat i min frånvaro, vilken fredagshjälte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar