måndag 13 februari 2017

Emma & Jonas på vift: Del 2 - Centrum med Sara

Fredagen började tidigt efter att Olle lyckats småväcka oss alla på väg upp till jobbet (alla utom Emma så klart, den utmaningen fick Jonas ta hand om). Jag förberedde frukost medan Jonas jobbade hårt för att väcka "frugan". Vi hade ingen tid att ligga och lata oss, vi skulle ju ut på shoppingtripp (jag vet att Jonas var vääääldigt taggad)!


Enligt önskemål tillagades chokladpannkakor till frukost, men jag gömde en liten överraskning inuti: en tunn disk med frusen nutella!




Efter frukost susade jag och mina gäster vidare mot stan i solen, med en högljudd och sött tutande liten Glasgow-bana. Väl framme sken solen ännu mera än i West End, men det var snoraktigt kallt så hängde mest inne på diverse affärer, till Jonas belåtenhet...


Framme i centrum och på plats vid flodens tigertavla.


Vårens måste?


Efter några timmar gav vi upp shoppingen och mötte vårt fjärde hjul för en lunchdate istället: Emma & Jonas bjöd på sushi & bentoboxes på Nippon.




Olle var så här sugen på att gå tillbaka till jobbet...


Efter lunchen övergav vi stan till förmån för lite blomster och en trevlig trädgårdsprommis i WE.




Även ute blomstrade det!


Vi var helt utmattade och bara låg och degade hemma när Olle kom hem, men han fick igång oss lite med drinkar och snacks. Vi hade en seeen middag framför oss, så vi underhöll oss själva med lite kortspel så länge!



Efter att jag piskade skiten ur alla kortspelsvis var det dags att piffa - Olle var på plats för selfies så klart!


Jag testade min nya selfiestick - hade gett mig fan på att vara med i en gruppbild den här gången!



En taxiresa senare var vi på plats: dags för trerätters mys på klassiska skotska Bothy, där alla var iklädda kilt och det bjöds på livemusik.


Linslusen skulle vara med på ALLA bilder...


Pinsamt tvillingklätt: systrarna Elg bar samma klänning (som inhandlats tidigare samma dag av båda parterna). Tur att vi har olika hårfärg! 


Emmas förrätt: skotsk Stornoway blackpudding med pilgrimsmusslor och äppelmos. Mycket uppskattat och kanske av just den anledningen - inte så väl delat!


Jag mumsade blini med getost och rödbetor...


...medan karlarna intog ett varsitt haggis-torn!


Till varmrätt blev det kött (och superbra bilder): otroligt gott lamm med potatisgratäng till mig, stek med klyftpotatis, bearnaise & grillade tomater till Emma & Olle, samt en redig jävla Aberdeen Angus-burgare till Jonas.


Bästa skotska efterrätten: sticky toffee pudding!


Emma testade en cheesecake med honeycomb.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar