måndag 13 februari 2017

Emma & Jonas på vift: Del 1 - ankomsten

Förrförra torsdagen anlände min absoluta favoritperson och hennes Jonas till Edinburgh. Jag hann precis dit för att möta upp efter en vägarbets-försenad bussresa, och jag var så glad att äntligen få en bamsekram av min Lillis!

Vi vände direkt och tog buss till Glasgow utan problem och där blev det taxiresa hem till lägenhet, i vad Jonas & Emma tyckte var en mycket mysko och fuuuuul taxibil. Hemma bjöd Olle trots sin frånvaro på lunch i form av stora mumsiga kalkonbollar i tomatsås med pasta - väldigt gott enligt våra utsvultna gäster. Efter maten blev det sedan lite av en tupplur med alla tre i min och Olles säng för att ladda för Olles hemkomst och kvällens middag. Mysigt!


Mot Edinburgh & lillesyster!


Lunchmums i form av rester.




Tuppis-polarna fick tag på min telefon. 


När Olle begett sig från jobbet kravlade vi oss också upp och gick för att möta upp Herr Nilsson på affären, där det inhandlades bland annat lite fördrinksmaterial!


Olle hann mest bara hem och vända, hänga lite och sörpla en dryck innan vi begav oss ut igen i ännu en (mindre ful) taxibil. Full fart mot resans första restaurang var det: Crabshakk! Klart storasyster beviljar önskningarna om rejält med skaldjur!


Middagstaggade gänget (och jag...)


Hela familjen!


Emmis hittade systers favoritmössa.


Liiiiite sugna på skaldjur! Emma spanade redan när vi gick till bordet och visste precis vad vi skulle börja med: de försvann så fort att ingen bild togs - pilgrimsmusslor i salviasmör som fräste i en liten gjutjärnspanna. Doftade magiskt och smakade bättre!


Inte bara besökarna var taggade...



Olle tog (sin vana trogen) selfies med alla,


Vårt övervåningsbord var fint dukat, komplett med mystiska tillbehör för det otränade ögat. Tur man har en välutbildad kock till far som uppfostrat oss med många olika bestick till hands...


Strax efter pilgrimsmusslorna ramlade nästa tallrik in: friterad bläckfisk. 


Strax därefter kom krabbkakor och min favorit: grillade havskräftor.




Den makalösa fisksoppan var svårast att dela på...


...men vi lyckades rätt bra!


I sann brittisk anda delade vi även på en fish n chips!


På väg hemåt i mörkret - en liten sightseeingprommis runt West End blev det, i jakt på efterrätt!


Vi beundrade skyltfönster med fina klänningar (liknande, men finare än min brudklänning enligt käraste systern - ouch!)...


...och besökte mysgränden nr 1 - Ashton Lane.



Efterrätten intogs på NYC Deli - fyra munkar beställdes och delades i kvartar för det ultimata smaktestet!


Svår, men söt, domare.

När vi kom hem mätta och belåtna var det ingen som kände sig speciellt umgänges-sugen längre - sängkollaps blev det direkt för oss alla istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar